Järkimarkkinoinnin suunnittelu Sisustus Eloranta Oy:lle
Eloranta, Jonna (2019)
Eloranta, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Sisustus Eloranta Oy:lle jälkimarkkinointisuunnitelma. Sisustus Eloranta Oy on Kouvolassa sekä Lahdessa sisustusalalla toimiva pieni perheyritys. Kouvola on kärsinyt pitkään muuttotappiosta, mikä on vaikuttanut negatiivisesti sekä rakentamiseen että asuntokauppaan. Tällä on suora yhteys Sisustus Eloranta Oy liikevaihtoon, sillä suuri osa asunnonvaihtajista uusii samalla kotinsa sisustusta. Lahdessa vastaavaa ongelmaa ei ole, joten opinnäytetyön tutkimusosa keskittyy vain Sisustus Eloranta Oy:n Kouvolan toimipisteen, joskin jälkimarkkinointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää myös Lahden myymälässä.
Benchmarkkauksen avulla haluttiin selvittää, miten jälkimarkkinointi toimii Autosalpa Oy:ssä, jolla on pitkät perinteet jälkimarkkinoinnin kehittämisessä. Puolistrukturoidulla haastattelulla saatiin selville Autosalpa Oy:n jälkimarkkinoinnin käytännön toimenpiteitä sekä myös tulevia uusia kehitteillä olevia jälkimarkkinoinnin toimenpiteitä.
Tutkimusosassa haluttiin kyselyn avulla selvittää Sisustus Eloranta Oy:n asiakkaiden mielipiteitä jälkimarkkinoinnista, Sisustus Eloranta Oy:n palveluiden ja tuotteiden laadusta sekä mahdollista kiinnostuksesta antaa julkaistavaa palautetta. Tutkimustulosten perusteella sähköposti olisi paras kanava hoitaa Sisustus Eloranta Oy:n jälkimarkkinointia. Vastaajien mielipiteet jälkimarkkinoinnin sisällöstä sekä yhteydenottojen tiheydestä vaihtelivat, joten tämän perusteella kannattaisi käyttää myös blogia jälkimarkkinoinnin välineenä.
Uuden asiakkaan hankkiminen on yritykselle kalliimpaa kuin myynnin lisääminen jälkimarkkinoinnin avulla olemassa oleville asiakkaille. Jälkimarkkinoinnissa tärkeää on jatkuvuus, laatu sekä asiakaskeskeisyys. Nämä ovat niitä arvoja, jotka ovat tärkeitä Sisustus Eloranta Oy:n yritystoiminnassa, joten jälkimarkkinointisuunnitelma kehitettiin näiden arvojen ympärille.
Benchmarkkauksen avulla haluttiin selvittää, miten jälkimarkkinointi toimii Autosalpa Oy:ssä, jolla on pitkät perinteet jälkimarkkinoinnin kehittämisessä. Puolistrukturoidulla haastattelulla saatiin selville Autosalpa Oy:n jälkimarkkinoinnin käytännön toimenpiteitä sekä myös tulevia uusia kehitteillä olevia jälkimarkkinoinnin toimenpiteitä.
Tutkimusosassa haluttiin kyselyn avulla selvittää Sisustus Eloranta Oy:n asiakkaiden mielipiteitä jälkimarkkinoinnista, Sisustus Eloranta Oy:n palveluiden ja tuotteiden laadusta sekä mahdollista kiinnostuksesta antaa julkaistavaa palautetta. Tutkimustulosten perusteella sähköposti olisi paras kanava hoitaa Sisustus Eloranta Oy:n jälkimarkkinointia. Vastaajien mielipiteet jälkimarkkinoinnin sisällöstä sekä yhteydenottojen tiheydestä vaihtelivat, joten tämän perusteella kannattaisi käyttää myös blogia jälkimarkkinoinnin välineenä.
Uuden asiakkaan hankkiminen on yritykselle kalliimpaa kuin myynnin lisääminen jälkimarkkinoinnin avulla olemassa oleville asiakkaille. Jälkimarkkinoinnissa tärkeää on jatkuvuus, laatu sekä asiakaskeskeisyys. Nämä ovat niitä arvoja, jotka ovat tärkeitä Sisustus Eloranta Oy:n yritystoiminnassa, joten jälkimarkkinointisuunnitelma kehitettiin näiden arvojen ympärille.