Opas maahanmuuttajavanhempien ja päiväkodin henkilökunnan välisen kommunikoinnin helpottamiseksi
Ritosalo, Sara (2010)
Ritosalo, Sara
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415455
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe oli tuottaa opaskirja maahanmuuttajavanhempien ja päiväkodinhenkilökunnan välisen kommunikoinnin helpottamiseksi. Maahanmuuttajavanhempien kasvatuskumppanuuden toteutuminen on ollut johtavana arvona itselleni tätä työtä tehdessä. Yhteisen kielen puuttuminen hankaloittaa vanhempien ja päiväkodinhenkilökunnan välistä yhteydenpitoa ja näin ollen toivon, että opaskirjalla voitaisiin tukea arkipäiväistä kanssakäymistä.
Teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajista, kommunikoinnista ja heidän mukana tulevasta kulttuurista. Varhaiskasvatussuunnitelma sekä kasvatuskumppanuus ovat toinen puolisko teoreettisesta viitekehyksestä.
Toteutin tutkimuksen haastattelemalla kuutta maahanmuuttajavanhempaa. Nauhoitin haastattelut sekä litteroin ne. Teetätin kyselyn kuuteen päiväkotiin, joissa on tai on ollut maahanmuuttajalapsia päivähoidossa. Tulokset antoivat pohjan opaskirjan ”Pienen päivä kuviksi” sisällölle. Vastaukset perustelevat myös opaskirjan tarpeellisuutta. Päiväkodeilla oli opaskirja koekäytössä ja he antoivat arvion sen käytet-tävyydestä.
Opaskirja koostuu lähinnä arkipäivän toimintoja ja asioita kuvaavista kuvista. Kuvissa esiintyy päiväkodin arkiset toiminnot, tunnekuvat, terveyskuvat, aikakuvat, sääntökuvat, ihmiskuvat, juhlakuvat, vaate- ja ruokakuvat. Opaskirjassa on myös ohje kirjan käyttäjälle ja vinkkejä sujuvampaan kommunikointiin maahanmuuttajavanhemman kanssa. Nämä vinkit olen poiminut vanhempien haastatteluista.
Ajatuksenani on, että opaskirja löytyy helposti, kun maahanmuuttajavanhempi tuo tai hakee lapsen päivähoidosta ja hänellä on päiväkodinhenkilökunnan kanssa hetki aikaa puhua päivän tapahtumista.
Teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajista, kommunikoinnista ja heidän mukana tulevasta kulttuurista. Varhaiskasvatussuunnitelma sekä kasvatuskumppanuus ovat toinen puolisko teoreettisesta viitekehyksestä.
Toteutin tutkimuksen haastattelemalla kuutta maahanmuuttajavanhempaa. Nauhoitin haastattelut sekä litteroin ne. Teetätin kyselyn kuuteen päiväkotiin, joissa on tai on ollut maahanmuuttajalapsia päivähoidossa. Tulokset antoivat pohjan opaskirjan ”Pienen päivä kuviksi” sisällölle. Vastaukset perustelevat myös opaskirjan tarpeellisuutta. Päiväkodeilla oli opaskirja koekäytössä ja he antoivat arvion sen käytet-tävyydestä.
Opaskirja koostuu lähinnä arkipäivän toimintoja ja asioita kuvaavista kuvista. Kuvissa esiintyy päiväkodin arkiset toiminnot, tunnekuvat, terveyskuvat, aikakuvat, sääntökuvat, ihmiskuvat, juhlakuvat, vaate- ja ruokakuvat. Opaskirjassa on myös ohje kirjan käyttäjälle ja vinkkejä sujuvampaan kommunikointiin maahanmuuttajavanhemman kanssa. Nämä vinkit olen poiminut vanhempien haastatteluista.
Ajatuksenani on, että opaskirja löytyy helposti, kun maahanmuuttajavanhempi tuo tai hakee lapsen päivähoidosta ja hänellä on päiväkodinhenkilökunnan kanssa hetki aikaa puhua päivän tapahtumista.