Kiinteistöjen ylläpidon organisointi Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:ssä : Organizing the facilities management at PIRAMK Oy
Ojala, Petri (2010)
Ojala, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415370
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulu yhdistyivät 1.1.2010. Samassa yhteydessä Tampereen kaupungin omistuksessa olleet, Teiskontie 33:ssa sijainneet, kiinteistöt siirtyivät yhdistyneen ammattikorkeakoulun ylläpitäjän,Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Oy:n haltuun. Yhdistyminen tarkoitti myös kiinteistöjen ylläpitotoiminnan ja organisaation uudelleen arviointia ja järjestämistä.
Kiinteistöjen ylläpidon organisaation muodostaminen olikin tämän opinnäytetyön päätavoite.
Kiinteistöjen ylläpitomallin muodostamiseksi tarkasteltiin teoreettisesti kiinteistön ylläpitopalveluiden tarkoitusta ja merkitystä ydintoiminnalle. Teoriaosuudessa käytiin
läpi ylläpitopalveluiden sisältö: kiinteistönhoito ja kunnossapito. Osiossa tarkasteltiin ylläpitopalveluiden toteuttamistapoja ja niiden hyviä ja huonoja puolia.
Kiinteistöjen ylläpidon uudelleen organisointi aloitettiin kartoittamalla tilanne ennen yhdistymistä molemmissa ammattikorkeakouluissa. Kartoituksessa selvitettiin
ylläpitopalveluiden historia, sisältö, palvelukonsepti, organisaatio, henkilöstö, sopimukset ja yhteydet koulun ydintoimintaan. Niissä oli huomattavia eroja.
Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa oli pääsääntöisesti tuotettu kiinteistönhoito omalla henkilöstöllä. Tampereen kaupunki oli ostanut Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistönhoidon ulkoa.
Kartoituksen ja teoreettisen tarkastelun perusteella esitettiin ylläpitopalveluiden organisaatiomalli, sisältö ja resurssit. Organisoinnissa määräävinä tekijöinä olivat
olemassa oleva henkilöstö, panostaminen palveluiden laatuun ja jatkuvuuteen, siirtyminen ennakoivaan kiinteistönhoitoon sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus. Tässä raportissa esitetään organisaatiotilanne 1.8.2010., jolloin
uudelleen organisoitunut kiinteistöjen ylläpito-organisaatio aloitti toimintansa.
Raportissa tuodaan esiin myös tulevia kehittämistarpeita.
Kehittäminen tapahtuu kouluttamalla henkilöstöä, kehittämällä yhteistyötä koulun ydintoiminnan (koulutus, tutkimus ja kehitys) kanssa, kehittämällä kiinteistön ylläpitoon liittyviä järjestelmiä sekä tekemällä pitkän tähtäimen
kunnossapitosuunnitelma. Ylläpitopalveluiden laadun parantamiseksi pyritään kehitystä tukeviin kumppanuussopimuksiin yhteistyökumppaneiden kanssa ja tarvittaessa rekrytoidaan ammattitaitoista työvoimaa.
Kiinteistöjen ylläpidon organisaation muodostaminen olikin tämän opinnäytetyön päätavoite.
Kiinteistöjen ylläpitomallin muodostamiseksi tarkasteltiin teoreettisesti kiinteistön ylläpitopalveluiden tarkoitusta ja merkitystä ydintoiminnalle. Teoriaosuudessa käytiin
läpi ylläpitopalveluiden sisältö: kiinteistönhoito ja kunnossapito. Osiossa tarkasteltiin ylläpitopalveluiden toteuttamistapoja ja niiden hyviä ja huonoja puolia.
Kiinteistöjen ylläpidon uudelleen organisointi aloitettiin kartoittamalla tilanne ennen yhdistymistä molemmissa ammattikorkeakouluissa. Kartoituksessa selvitettiin
ylläpitopalveluiden historia, sisältö, palvelukonsepti, organisaatio, henkilöstö, sopimukset ja yhteydet koulun ydintoimintaan. Niissä oli huomattavia eroja.
Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa oli pääsääntöisesti tuotettu kiinteistönhoito omalla henkilöstöllä. Tampereen kaupunki oli ostanut Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistönhoidon ulkoa.
Kartoituksen ja teoreettisen tarkastelun perusteella esitettiin ylläpitopalveluiden organisaatiomalli, sisältö ja resurssit. Organisoinnissa määräävinä tekijöinä olivat
olemassa oleva henkilöstö, panostaminen palveluiden laatuun ja jatkuvuuteen, siirtyminen ennakoivaan kiinteistönhoitoon sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus. Tässä raportissa esitetään organisaatiotilanne 1.8.2010., jolloin
uudelleen organisoitunut kiinteistöjen ylläpito-organisaatio aloitti toimintansa.
Raportissa tuodaan esiin myös tulevia kehittämistarpeita.
Kehittäminen tapahtuu kouluttamalla henkilöstöä, kehittämällä yhteistyötä koulun ydintoiminnan (koulutus, tutkimus ja kehitys) kanssa, kehittämällä kiinteistön ylläpitoon liittyviä järjestelmiä sekä tekemällä pitkän tähtäimen
kunnossapitosuunnitelma. Ylläpitopalveluiden laadun parantamiseksi pyritään kehitystä tukeviin kumppanuussopimuksiin yhteistyökumppaneiden kanssa ja tarvittaessa rekrytoidaan ammattitaitoista työvoimaa.