dc.contributor.author | Sulkala, Erkki | |
dc.contributor.author | Julkunen, Markku | |
dc.date.accessioned | 2010-11-25T10:01:33Z | |
dc.date.available | 2010-11-25T10:01:33Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010112415293 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/22015 | |
dc.description.abstract | Tekniikan kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia kehittää opetusta ja opiskelua. Teknologian käyttöönotto lisää joustavuutta koulutuksessa ja synnyttää virtuaalisia oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat ajasta ja paikasta riippumattomat oppimisen mahdollisuudet. Moodle on ilmainen virtuaalinen verkko-oppimisympäristö, jonka tarkoituksena on tukea aktiivista tiedon etsimistä ja yhteistoiminnallisuutta oppimisessa. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin (K-S shp) radiologian yksikössä suorittaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua vuosittain röntgenhoitajaopiskelijoita, jotka perehtyvät tietokonetomografiakuvaukseen (TT-kuvaukseen) kolmen–viiden viikon aikana. Tarve käyttää röntgenhoitajan työpanosta perehdyttämiseen vähenee, mikäli opiskelijat pystyvät harjoittelun aikana omatoimisesti perehtymään laitteiston käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa opiskelijoiden perehdyttämistä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin radiologian yksikössä.
Opinnäytetyönä tuotettiin röntgenhoitajaopiskelijoille verkko-oppimisympäristössä käytettävää perehdyttämismateriaalia, joka käsittelee pään alueen TT-kuvausprosessia Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla. K-S shp:n Moodle-ympäristöön luotu interaktiivisia ja audiovisuaalisia mahdollisuuksia hyödyntävä materiaali sisältää perehdyttämisen TT-kuvausprosessin yleisiin asioihin sekä virtuaaliseen pään natiivi-TT-tutkimukseen Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistolla.
Materiaali rakennettiin niin, että sitä voidaan päivittää muille kohderyhmille ja laajentaa uusilla tutkimuksilla. Materiaalia koekäytettiin ja kehitettiin saadun palautteen perusteella. Koekäytössä Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistoon perehtyminen verkossa koettiin joustavaksi, paikasta riippumattomaksi ja opiskeltava asia helposti omaksuttavaksi. Interaktiivisuutta pidettiin hyvänä ja virtuaalinen pään natiivi-TT-tutkimuksen suorittaminen koettiin havainnolliseksi ja opettavaiseksi. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä muistakin tutkimusohjeista samanlaiset interaktiiviset ohjeet Moodle-ympäristöön. | fi |
dc.description.abstract | The advancement of modern technology has opened new avenues for the development of teaching and learning. The introduction of technology has increased flexibility in education and given rise to virtual learning environments which offer learning opportunities independent on time and place. Moodle is a free virtual on-line learning environment the purpose of which is to support active search for information and interactive learning. The Radiology Unit of the Central Finland Health Care District is the annual venue of professional practical training for students of radiography who familiarize themselves with CT scanning during a period of three to five weeks. The need to use a radiographer’s work input for the orientation of the students is diminished if the students can independently familiarize themselves with the use of the equipment during their practical placement. The purpose of the present thesis was to enhance the orientation procedures for the students in the Radiology Unit of the Central Finland Health Care District.
The aim was to produce web-based orientation material for the students of radiography. The content of the material focused on the process of the cephalic region CT-scan with the Toshiba Aquilion 64 CT-equipment. The material, which was created in the Moodle environment of the Central Finland Health Care District and which utilizes the interactive and audiovisual opportunities of the environment, contains the orientation into the general aspects of the CT-scanning process as well as into the virtual, native CT-scanning of the head with the Toshiba Aquilion 64 CT-equipment.
The material was constructed in such a way that it can be updated for other target groups and extended to concern other examinations. A test-run was performed on the material, and the related feedback was used as a basis for improvements. According to the user experiences gained from the test-run, the orientation into the Toshiba Aquilion 64 CT-equipment was seen as flexible, and the subject matter was deemed easy to learn. The interactive nature of the material was found positive, and the performance of the virtual head scan was experienced as being illustrative and highly educational. In the future it would be useful to compile similar interactive materials on other examinations into the Moodle environment. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Toshiba Aquilion 64 -TT-laitteistoon perehtyminen Moodle-ympäristössä. : Esimerkkinä pään natiivi-TT-tutkimus. | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/189 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | röntgentutkimus | |
dc.subject.ysa | tomografia | |
dc.subject.ysa | perehdyttäminen | |
dc.subject.ysa | verkko-oppimateriaali | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | tietokonetomografia | |
dc.subject.keyword | verkko-oppiminen | |
dc.subject.keyword | Moodle | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Radiografia ja sädehoito|sv=Radiografi och strålbehandling|en=Radiography and Radiotherapy| | |
dc.subject.discipline | Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelma | |