Yrityksen verkkosivujen uudistaminen : Maatilamatkailu Ilomäki
Jyläskoski, Suvi (2019)
Jyläskoski, Suvi
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903233671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903233671
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa Maatilamatkailu Ilomäen verkkosivut. Vanhat verkkosivut eivät vastanneet enää yrityksen tarpeita, eikä niitä koettu toimiviksi. Uusien verkkosivujenhaluttiin myös palvelevan ulkomaisia matkailijoita, joten niistä tehtiin suomen-ja englanninkieliset versiot. Projektin haasteena oli maatilamatkailun erillinen mökkien ja palveluiden verkkokauppa, jota piti ulkopuolinen taho. Verkkokauppaa ei päästy muokkaamaan, joten opinnäytetyössä keskityttiin pelkästään yrityksen esittelysivujen uudistamiseen. Opinnäytetyö toteutustavaksi valittiin tutkimuksellinen kehittämistyö. Aluksi tutkittiin verkkosivujen suunnittelu-ja toteutusprosessin tietoperustaa, josta saatuja tuloksia käytettiin Maatilamatkailu Ilomäen verkkosivujen uudistamisessa.Suunnitteluprosessiin kuului vaatimusmäärittely sekä verkkosivujen rakenteen ja ulkoasun suunnittelu. Toteutusprosessissa puolestaan sivut rakennettiin WordPress-julkaisualustallesekä testattiin sivujen toiminta.Toteutuksessasivuihin yhdistettiin myös web-analytiikka ja hakukoneoptimointi. Sivujen muokkaamisessa käytettiin WordPressin uutta, joulukuussa 2018, julkaistua Gutenberg-sisältöeditoria.Verkkosivujen suunnittelu-ja toteutusprosessissa tärkeintä on muistaa sivujen kohderyhmä sekä tavoite. Nämä kaksi asiaa toistuvat prosessin jokaisessa vaiheessa. Suunnitteluprosessin aikana saaduilla tuloksilla on myös suuri painoarvo verkkosivujen uudistamisessa, sillä se määrittää pitkälti myös toteutusprosessin onnistumisen. Tärkeintä on hyödyntää toimeksiantajan oman alan ammattitaitoa erityisesti kohderyhmän määrityksessä. Verkkosivujen uudistamisprosessin lopputuloksena oli raikkaat, selkeät ja Maatilamatkailu Ilomäen kohderyhmän tarpeet huomioivat verkkosivut.