Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bankkonceptets framtid - En fokusgruppundersökning bland unga konsumenter

Ingman, Edward (2010)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete.pdf (734.5Kt)
Lataukset: 


Ingman, Edward
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415468
Tiivistelmä
Huvudsyftet med arbetet är att utreda unga vuxnas, i ålders segmentet 21-30 åringars tankar om bankkontorets framtid. Med undersökningen vill man få fram om det undersökta segmentet saknar produkter, tjänster eller samarbeten på kontorsnivå. I undersökningen framgår också hur unga personer använder banktjänster idag och hur de skulle vilja att banken betjänar dem i framtiden. Delsyftet är att klargöra på vilket sätt man kan öka på bankkontorets attraktivitet och försäkra sig om att det finns bankkontor också i framtiden samt hur det ska se ut rent visuellt.
Arbetet är uppdelat i tre delar. Den inledande, empiriska och avslutande delen. I den inledande delen presenteras olika teorier som används som stöd i den empiriska delen.

I den avslutande delen används teorierna som grund för att analysera själva undersökningen. Undersökningen är gjord med två fokusgruppintervjuer. Sammanlagt intervjuades 12 personer vid två olika tillfällen. Respondenterna i den första intervjun hade ekonomisk bakgrund i form av studier eller yrke. Den andra intervjugruppen hade en mer varierande bakgrund.

Resultaten av undersökningen var främst att bankkontor kommer att behövas också i framtiden men de måste förnya sig. Det gör de med hjälp av nya innovativa produkter och samarbeten som gynnar alla parter. Undersökningen gav också klara besked om hur bankkontoren borde se ut för att betjäna kunderna på bästa möjliga sätt.
 
Banks are in for some changes in the near future. Since the internet came people are doing more and more errands from their own home. With this thesis I wanted to research whether the segment of 21-30 year old persons sees a future in retail banking, and if they do how do they see it. Are there any new products, services or co operations they would like to implement to retail banking. Another aim to the subject is how the bank office itself should look like today.

This thesis is divided in to three parts. Introduction, empirical and closure. In the introduction part I will present some theories which will help me to analyze the empirical and the research part.

The result is gathered with the help of two focus groups. A total amount of 12 persons has been interviewed for this thesis. The persons interviewed in the first group had more of an economic background in form of studies or work. The second group had a more various background.

The results of the research were mainly that bank offices will be needed in the future but they have to developed and become more modern. They do it with new products that the consumers find attractive and interesting. There is also a demand on co operations in the future. The research showed that bank offices have to make changes in how they look visually by making them cozier and more customer friendly.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste