Barn i familjer med missbruksproblem : En kvalitativ studie om daghemmets roll när ett barn kommer från en familj med missbruksproblem
Ålgars, Emma (2010)
Ålgars, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415466
Tiivistelmä
Ämnesområdet och temat för mitt arbete är barn i familjer med missbruksproblem. Syftet med min studie är att förstå vad det som barn innebär att leva i en familj med missbruksproblem och att se vilka konsekvenser det har för barnet. Jag vill även få reda på vad man på daghem kan göra för att stöda barn samt deras föräldrar i familjer med missbruksproblem. Mina tre frågeställningar för arbetet är; Hur ser barnets situation ut i en familj med missbruksproblem? Hur kan man på daghem identifiera och bemöta barn i familjer med missbruksproblem? Hur kan man på daghem hjälpa och stöda barnen samt deras föräldrar? Undersökningen är kvalitativ. Som insamlingsmetod valde jag intervju. Intervjuerna var halvstrukturerade och indelade i olika teman. Jag använde en intervjuguide. Intervjuerna gjordes enskilt och var frivilliga för informanterna. Som informanter till arbetet valde jag föreståndare och barnträdgårdslärare på olika svenskspråkiga daghem i Helsingfors. Informanterna valdes genom utlottning. Under intervjun använde jag bandspelare men gjorde även anteckningar. Intervjuerna genomfördes på daghemmen. Som analysmetod valde jag att göra en innehållsanalys. Begrepp som ger stöd i arbetet är missbruk, delaktighet, fostringsgemenskap samt metoden ta till tals. Den teoretiska delen behandlar familjen och missbruksproblemet, familjehemligheten, missbrukets påverkan på föräldraskapet, barnets situation, barnets reaktioner samt barnets överlevnadsstrategier och roller. Resultaten från intervjuerna visade svårigheterna med att upptäcka missbruk i familjen. Man måste kunna se helheten, alltså själva missbruket men även barnets samt föräldrarnas beteende. Det kom även fram att man på daghemmen inte har någon egentlig plan för hur man ska gå tillväga. Något som är viktigt på daghemmen är teamarbete. Det poängterades även att man på daghemmen arbetar för barnets bästa i alla situationer. This degree thesis studies children in families with abuse problems. The purpose with this study is to understand what it means for a child to live in a family with abuse problems and to see what consequences it has for the child. Another purpose with this study is to find out what to do in the kindergartens to support the children and their parents with abuse problems. The research questions are; What does the child’s situation look like in a family with abuse problems? How can the kindergartens identify and meet the children in families with abuse problems? How can the kindergartens help and support the children and their parents? The study is qualitative. As data collection method I interviewed two managers of the kindergartens and two kindergarten teachers from different Swedish speaking kindergartens in Helsinki. The interviews were divided in different themes. I used an interview guide. I also recorded the interviews but also made notes. I chose the kindergartens by drawing. The interviews took place at the kindergartens. The interviews were done individually and were voluntary for the candidates. As analyze method I used content analysis. The theories that I deal with are; abuse problem, involvement, coopera-tion between the parents and the staff at the kindergartens and an method to discuss an difficult problem. The theoretical part in the study deals with the family and the abuse problem, the family secret, how the abuse problem affects parenthood, the situation for the child, the child’s reaction and how the child survives in a family with abuse problems. The results from the study show the difficulties to identify abuse problems in families. You have to see the whole picture, which means the abuse itself but also the behavior of both the child and the parents. The result also shows that the kindergartens don´t have an actual plan to deal with abuse problems in a family. Teamwork is an important thing in the kindergartens. It was also pointed out that the child´s best was the most important thing in every situation.