Henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen opiskelijoiden hyvinvointivalmennuksessa: eBoss-hyvinvointivalmennusta nuorille -hanke
Jääskinen, Anna-Maria (2019)
Jääskinen, Anna-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116567
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opintojen keskeyttäjien määrää ei ole pystytty viime vuosina merkittävästi vähentämään. Keskeyttäneiden osuus on selkeästi lukio-opiskelijoita suurempi. Opintojen loppuunsaattaminen on tärkeää, koska se edistää yhteiskuntaan sekä työelämään kiinnittymistä ja ehkäisee syrjäytymistä. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden hyvinvointivalmennus on yksi keinoista, joilla voidaan pyrkiä ehkäisemään opintojen keskeyttämistä sekä vaikuttamaan opiskelijan mahdollisuuksiin työllistyä ja selviytyä työelämässä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin eBoss-hyvinvointivalmennusta nuorille -hankkeessa. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia tavoitteita opiskelijat asettivat itselleen hyvinvointivalmennukseen ja missä määrin he saavuttivat tavoitteensa. Valmennuksessa hyödynnettiin kontaktitapaamisia ja digitaalista verkkomuotoista valmennusta. Siihen osallistui 16–29-vuotiaita toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opis-kelijoita vuosien 2016–2017 aikana. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui Goal Attainment Scaling -menetelmällä (GAS) laadituista tavoitteista ja niiden saavuttamista kuvaavista GAS-pisteistä. Opiskelijoiden tavoitteita tarkasteltiin sisällönanalyysiin avulla ja niiden saavuttamista analysoitiin numeerisesti GAS-pisteiden perusteella.
Hyvinvointivalmennuksessa opiskelijat pääsivät pohtimaan elämäntapaansa, mihin he kokivat tarvitsevansa muutosta ja miten he muutoksen toteuttaisivat. Suurin osa opiskelijoista koki saavuttaneensa asettamansa tavoitteet. Liikunta oli yleisin hyvinvoinnin kehittämiseen valittu osa-alue. Muita yleisiä kehityskohteita olivat ravitsemukseen, elämänhallintaan, uneen ja vuorokausirytmiin sekä vuorovaikutussuhteisiin liittyvät asiat. Näihin teemoihin voidaan kiinnittää huomiota hyvinvointivalmennusten lisäksi opintojenohjauksen ja muiden opintojen keskeyttämisen estämiseen tähtäävien toimenpiteiden suunnittelemisessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin eBoss-hyvinvointivalmennusta nuorille -hankkeessa. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia tavoitteita opiskelijat asettivat itselleen hyvinvointivalmennukseen ja missä määrin he saavuttivat tavoitteensa. Valmennuksessa hyödynnettiin kontaktitapaamisia ja digitaalista verkkomuotoista valmennusta. Siihen osallistui 16–29-vuotiaita toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opis-kelijoita vuosien 2016–2017 aikana. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui Goal Attainment Scaling -menetelmällä (GAS) laadituista tavoitteista ja niiden saavuttamista kuvaavista GAS-pisteistä. Opiskelijoiden tavoitteita tarkasteltiin sisällönanalyysiin avulla ja niiden saavuttamista analysoitiin numeerisesti GAS-pisteiden perusteella.
Hyvinvointivalmennuksessa opiskelijat pääsivät pohtimaan elämäntapaansa, mihin he kokivat tarvitsevansa muutosta ja miten he muutoksen toteuttaisivat. Suurin osa opiskelijoista koki saavuttaneensa asettamansa tavoitteet. Liikunta oli yleisin hyvinvoinnin kehittämiseen valittu osa-alue. Muita yleisiä kehityskohteita olivat ravitsemukseen, elämänhallintaan, uneen ja vuorokausirytmiin sekä vuorovaikutussuhteisiin liittyvät asiat. Näihin teemoihin voidaan kiinnittää huomiota hyvinvointivalmennusten lisäksi opintojenohjauksen ja muiden opintojen keskeyttämisen estämiseen tähtäävien toimenpiteiden suunnittelemisessa.
