"Sujuvuutta siirtymiin" Nivelvaiheen toimintamallin kehittäminen Porin vammaispalveluissa
Kalliomäki, Katja (2019)
Kalliomäki, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli nivelvaiheen toimintamallin kehittäminen Porin vammaispalveluihin. Tavoitteena oli kehittää nivelvaiheen moniammatillista yhteistyötä, jotta kehitysvammaisen nuoren siirtyminen koulusta päivätoimintaan olisi mahdollisimman ennakoitua, tuettua ja sujuvaa. Työn konkreettisiksi kehittämisalueiksi valikoitui: moniammatillisen yhteistyön kehittäminen, kehitysvammaisen nuoren siirtymisen tukeminen ja tiedon siirron parantaminen.
Vammaistyön kehittämiseen vaikuttavat myös vammaisalan ajankohtaiset uudistukset, kuten YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, sekä KVANK:n laatukriteerisuositukset työ- ja päivätoiminnan kehittämiseksi. Näissä uudistuksissa keskeisinä periaatteina ovat kunnioitus asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta kohtaan. Uudistuksissa pidetään tärkeänä myös asiakaslähtöisyyttä ja palveluiden toimivuutta.
Tämän kehittämistyön taustalla oli tarve nivelvaiheen käytäntöjen ja uuden toimintamallin kehittämiseen. Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktivistista tutkimusmenetelmää. Kehittäminen eteni vaiheittain, lähtien kerätyistä kehittämisideoista, toimintamallin luomiseen saakka. Kehittämistyö alkoi tutustumalla kehitysvammaisuutta ja nivelvaihetta, sekä sen tukemista tarkasteleviin tutkimuksiin ja lähteisiin. Kehittämistyön prosessin aikana huomioitiin nivelvaiheen toimijoiden näkemykset ja kehittämisideat haastatteluin, ideariihitoiminnan avulla, sekä erilaisin kyselyin. Kehittämistyötä varten haastateltiin Koivulan koulun ja Olavin koulun oppilaanohjaajia. Toteutettiin kyselyt kehitysvammaisten nuorten vanhemmille, sekä sähköpostikyselyt Helsingin kaupungin työ- ja päivätoimintayksiköiden esimiehille. Lisäksi järjestettiin ideariihitoimintaa vammaispalveluiden työ- ja päivätoimintojen henkilökunnalle. Kehittämistyön aineisto kerättiin vuosien 2017-2018 välisenä aikana. Kehittämisprosessin tuloksena syntyi nivelvaiheen yhteistyön toimintamalli. Mallin tarkoituksena on tukea nivelvaiheen asiakaslähtöistä toimintaa. The purpose of this thesis was to develop operating model for the transition phase for the disability services of the city of Pori. The aim was to develop multi-professional co-operation to make the transition phase from school to the day activity care for young people with intellectual disabilities as predictable, supported and smooth as possible. Work on concrete development areas was selected: development of multi-professional co-operation, support for the transition of the young people with intellectual disabilities and improvement of knowledge transfer.
The reform pressure for the development of disability work is created by the current reforms in the field of disability. The UN Convention of the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) and the KVANK Quality Criteria for the development of work and day activities care. Respect for the client´s self-determination and inclusion are key principles in these reforms. The reform also emphasizes customer orientation and service functionality.
The background to this development work was to need to develop transition phase practice and new operating model. A constructivist research procedure was used as a development method. The development proceeded step by step, from the collected development ideas to the creation to the operating model. Development work began by exploring research and sources on intellectual disability and transition phases and it support. In the development work the actors of the transition phase were taken into account by finding out their opinions through interviews, the idea-based activities and surveys. Teachers from the Koivula´s school and the Olavi´s school were interviewed for development work. Surveys were conducted for parents of young people with intellctual disabilities. And e-mail surveys for the supervisors of the city of Helsinki´s work and day activities care centers. Idea-based activities were also organized for the empolees of work and day activity care. The development material was collected between 2017-2018. The result of the construction process was a operating model for the transition phase. The model supports the customer-oriented operation in transition phase.
Vammaistyön kehittämiseen vaikuttavat myös vammaisalan ajankohtaiset uudistukset, kuten YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, sekä KVANK:n laatukriteerisuositukset työ- ja päivätoiminnan kehittämiseksi. Näissä uudistuksissa keskeisinä periaatteina ovat kunnioitus asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta kohtaan. Uudistuksissa pidetään tärkeänä myös asiakaslähtöisyyttä ja palveluiden toimivuutta.
Tämän kehittämistyön taustalla oli tarve nivelvaiheen käytäntöjen ja uuden toimintamallin kehittämiseen. Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktivistista tutkimusmenetelmää. Kehittäminen eteni vaiheittain, lähtien kerätyistä kehittämisideoista, toimintamallin luomiseen saakka. Kehittämistyö alkoi tutustumalla kehitysvammaisuutta ja nivelvaihetta, sekä sen tukemista tarkasteleviin tutkimuksiin ja lähteisiin. Kehittämistyön prosessin aikana huomioitiin nivelvaiheen toimijoiden näkemykset ja kehittämisideat haastatteluin, ideariihitoiminnan avulla, sekä erilaisin kyselyin. Kehittämistyötä varten haastateltiin Koivulan koulun ja Olavin koulun oppilaanohjaajia. Toteutettiin kyselyt kehitysvammaisten nuorten vanhemmille, sekä sähköpostikyselyt Helsingin kaupungin työ- ja päivätoimintayksiköiden esimiehille. Lisäksi järjestettiin ideariihitoimintaa vammaispalveluiden työ- ja päivätoimintojen henkilökunnalle. Kehittämistyön aineisto kerättiin vuosien 2017-2018 välisenä aikana. Kehittämisprosessin tuloksena syntyi nivelvaiheen yhteistyön toimintamalli. Mallin tarkoituksena on tukea nivelvaiheen asiakaslähtöistä toimintaa.
The reform pressure for the development of disability work is created by the current reforms in the field of disability. The UN Convention of the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) and the KVANK Quality Criteria for the development of work and day activities care. Respect for the client´s self-determination and inclusion are key principles in these reforms. The reform also emphasizes customer orientation and service functionality.
The background to this development work was to need to develop transition phase practice and new operating model. A constructivist research procedure was used as a development method. The development proceeded step by step, from the collected development ideas to the creation to the operating model. Development work began by exploring research and sources on intellectual disability and transition phases and it support. In the development work the actors of the transition phase were taken into account by finding out their opinions through interviews, the idea-based activities and surveys. Teachers from the Koivula´s school and the Olavi´s school were interviewed for development work. Surveys were conducted for parents of young people with intellctual disabilities. And e-mail surveys for the supervisors of the city of Helsinki´s work and day activities care centers. Idea-based activities were also organized for the empolees of work and day activity care. The development material was collected between 2017-2018. The result of the construction process was a operating model for the transition phase. The model supports the customer-oriented operation in transition phase.