HARRASTAJATEATTERIN NÄYTELMÄN MARKKINOINTI : Case: Teatterimylly ry:n Pinokkio
Lyytikäinen, Mirva (2010)
Lyytikäinen, Mirva
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515694
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee teatteriesityksen markkinointia ja katsojakunnan rakennetta. Toimeksianta-jana on savonlinnalainen harrastajateatteri Teatterimylly ry. Opinnäytetyön päätarkoituksena on selvittää, ketkä ovat Teatterimylly ry:n kesän 2009 Pinokkio-näytelmän katsojia ja, mistä he ovat saaneet tiedon näytelmästä. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää teatteriesityksen katsojien mielipiteitä teatterin toiminnasta. Kesän aikana esitettiin yli 20 näytöstä. Teatterimylly ry:lle ei ole aikaisemmin tehty kartoitusta näytelmän katsojista, joten aihe on tärkeä toimeksiantajalle.
Teoriaosassa käsittelen harrastajateattereiden toimintaa. Keskeisinä asioina käyttämässäni teoriassa ovat teatterin markkinoinnin peruskeinot ja markkinointiviestintä. Lisäksi teoriassa ja aikaisempien tutkimus-ten pohjalta on selvitetty teatteriesityksien katsojia.
Opinnäytetyön toteutin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselylomaketutkimus sisälsi strukturoituja, sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Otantana käytin yksinkertaista satunnaisotantaa. Vastauksia sain noin 500 kappaletta. Pinokkio-näytelmän esityksissä kävi kesän aikana 1430 katsojaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa yleisöstä oli 31–50 -vuotiaita ja Itä-Suomesta kotoisin olevia. Vastaajat lukivat eniten Itä-Savoa ja tiedon näytelmästä he olivat saaneet pääsääntöisesti lehdistä ja tar-kemmin Itä-Savosta. Tyytyväisyys teatterikäyntiä kohtaan oli korkea. Ainoastaan suurempana poikkeuk-sen tekivät lippujen hinnat. Reilu 40 prosenttia vastaajista piti lippujen hintoja korkeina.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi Internet-sivujen kehittäminen vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia teatterin tietojen laajuudesta ja sopivuudesta. Jatkotutkimuksen voisi tehdä aikuisten näytelmää koskien.
Teoriaosassa käsittelen harrastajateattereiden toimintaa. Keskeisinä asioina käyttämässäni teoriassa ovat teatterin markkinoinnin peruskeinot ja markkinointiviestintä. Lisäksi teoriassa ja aikaisempien tutkimus-ten pohjalta on selvitetty teatteriesityksien katsojia.
Opinnäytetyön toteutin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselylomaketutkimus sisälsi strukturoituja, sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Otantana käytin yksinkertaista satunnaisotantaa. Vastauksia sain noin 500 kappaletta. Pinokkio-näytelmän esityksissä kävi kesän aikana 1430 katsojaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa yleisöstä oli 31–50 -vuotiaita ja Itä-Suomesta kotoisin olevia. Vastaajat lukivat eniten Itä-Savoa ja tiedon näytelmästä he olivat saaneet pääsääntöisesti lehdistä ja tar-kemmin Itä-Savosta. Tyytyväisyys teatterikäyntiä kohtaan oli korkea. Ainoastaan suurempana poikkeuk-sen tekivät lippujen hinnat. Reilu 40 prosenttia vastaajista piti lippujen hintoja korkeina.
Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi Internet-sivujen kehittäminen vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia teatterin tietojen laajuudesta ja sopivuudesta. Jatkotutkimuksen voisi tehdä aikuisten näytelmää koskien.