En undersökning om import av kosmetika och hygienprodukter till Finland från länder utanför EU. : ”Case” Företag X
Westerlund, Martina; Suuronen, Fredrika (2010)
Westerlund, Martina
Suuronen, Fredrika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615753
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att beskriva importsprocessen av kosmetika och hygienprodukter i form av en manual för en importör, allt från att välja produkten och leverantören till att produkterna anländer Finlands tullområde. Arbetet grundar sig på följande frågeställningar; vilka restriktioner och förbud bör man ta i beakta före man börjar importera kosmetika och hygienprodukter? Vilka avtal och förhandlingar uppstår vid importen? Vilka lagstiftningar bör uppföljas?
Vi har fått ett uppdrag av en företagare att klargöra kostnader som uppstår i och med import från Tunisien till Finland samt att göra en marknadsföringsplan. Vi kommer att kartlägga kostnaderna stegvis i den ordning som de uppstår samt ta upp risker som kan förekomma. Marknadsföringsplanen innefattar analyser över företaget och målmarknaden, samt målsättning och val av strategi som sammanfattas i en handlingsplan.
Som resultat har vi fått kostnaderna som är relaterade till importen som uppdragsgivaren kan använda som botten för att göra sina beställningar. Vi har undersökt marknadsstrukturen och inköpsprocessen av Kesko Abp, Inex partners Ab och Tuko Logistiks Ab som uppdragsgivaren kan använda sig vid planering av vidareförsäljning. The aim with this study is to describe the process of import cosmetics and hygiene products in the form of a manual for the importer, from choosing the right product and supplier till the product is transported to Finnish customs. The study is based on the following problems; what restrictions and proscriptions should you take in account before you start importing cosmetics and hygiene products? Which contracts and negotiations occur during the process? Which laws should you follow?
We have been commissioned by an entrepreneur to clarify the costs that occur when importing from Tunis to Finland and also to make a marketing plan. We will find all the costs in the order that they occur and describe risks that may emerge. The marketing plan includes analysis over the entrepreneurs’ activity and his target market, and also goals and choice of strategy that is precised in an action plan.
As a result we got all the costs that are related to the import, which the entrepreneur can use as a basis for making his orders. We have analyzed the market structure and purchasing process of Kesko, Inex and Tuko corporations that the entrepreneur can have use of when selling the products forward.
Vi har fått ett uppdrag av en företagare att klargöra kostnader som uppstår i och med import från Tunisien till Finland samt att göra en marknadsföringsplan. Vi kommer att kartlägga kostnaderna stegvis i den ordning som de uppstår samt ta upp risker som kan förekomma. Marknadsföringsplanen innefattar analyser över företaget och målmarknaden, samt målsättning och val av strategi som sammanfattas i en handlingsplan.
Som resultat har vi fått kostnaderna som är relaterade till importen som uppdragsgivaren kan använda som botten för att göra sina beställningar. Vi har undersökt marknadsstrukturen och inköpsprocessen av Kesko Abp, Inex partners Ab och Tuko Logistiks Ab som uppdragsgivaren kan använda sig vid planering av vidareförsäljning.
We have been commissioned by an entrepreneur to clarify the costs that occur when importing from Tunis to Finland and also to make a marketing plan. We will find all the costs in the order that they occur and describe risks that may emerge. The marketing plan includes analysis over the entrepreneurs’ activity and his target market, and also goals and choice of strategy that is precised in an action plan.
As a result we got all the costs that are related to the import, which the entrepreneur can use as a basis for making his orders. We have analyzed the market structure and purchasing process of Kesko, Inex and Tuko corporations that the entrepreneur can have use of when selling the products forward.