Asiakastyytyväisyys Turun Silakkamarkkinoilla 2010
Vainio, Lauri (2010)
Vainio, Lauri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415334
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun Silakkamarkkinoiden 2010 asiakastyytyväisyyttä, jonka pohjalta on mahdollista kehittää tulevia markkinoita. Tutkimuksessa selvitettiin myös markkinoiden vaikutusta Turun kaupunkiin ja mitä Turun palveluita asiakkaat käyttivät markkinoiden yhteydessä. Silakkamarkkinat järjestettiin Turun Aurajokirannassa 21.–24.10.2010. Toimeksiantajana työssä toimi Turun Kalamarkkinayhdistys ry.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella markkinoilla. Vastaajat täyttivät kaavakkeen tapahtumassa, jossa hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 113. Vastausten lukumäärä oli alhainen suhteutettuna kävijämäärään, mutta riittävä tutkimuksen reliabiliteetin kannalta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumia, tapahtumamatkailua ja asiakastyytyväisyyttä.
Turun Silakkamarkkinat on järjestetty 31 kertaa ennen vuotta 2010, mutta vastaavanlaista tutkimusta ei ole ennen tehty. Markkinoilla vierailee vuosittain lähes satatuhatta ihmistä. Tutkimustuloksissa selvisi, että vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tapahtumaan, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Markkinoiden ja kaupankäynnin kannalta viimeinen päivä oli tappiollinen huonojen ilmojen takia. Tutkimustulosten perusteella markkinoiden järjestelyt olivat kuitenkin pääsääntöisesti onnistuneet. Useat vastaajat kertoivat, että etukäteisinformointi tapahtumasta oli puutteellista. Alueen toimivuudesta annettiin sekä negatiivista että positiivista palautetta. Ruuhkat olivat monen mielestä ongelma markkinoilla. Suuren asiakasmäärän takia ruuhkilta oli kuitenkin lähes mahdoton välttyä. Aurajoen ranta on perinteinen markkinapaikka, jonne kerääntyy varmasti paljon markkinaväkeä tulevina vuosina entistä paremmille Turun Silakkamarkkinoille.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella markkinoilla. Vastaajat täyttivät kaavakkeen tapahtumassa, jossa hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 113. Vastausten lukumäärä oli alhainen suhteutettuna kävijämäärään, mutta riittävä tutkimuksen reliabiliteetin kannalta. Teoriaosuudessa käsitellään tapahtumia, tapahtumamatkailua ja asiakastyytyväisyyttä.
Turun Silakkamarkkinat on järjestetty 31 kertaa ennen vuotta 2010, mutta vastaavanlaista tutkimusta ei ole ennen tehty. Markkinoilla vierailee vuosittain lähes satatuhatta ihmistä. Tutkimustuloksissa selvisi, että vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä tapahtumaan, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Markkinoiden ja kaupankäynnin kannalta viimeinen päivä oli tappiollinen huonojen ilmojen takia. Tutkimustulosten perusteella markkinoiden järjestelyt olivat kuitenkin pääsääntöisesti onnistuneet. Useat vastaajat kertoivat, että etukäteisinformointi tapahtumasta oli puutteellista. Alueen toimivuudesta annettiin sekä negatiivista että positiivista palautetta. Ruuhkat olivat monen mielestä ongelma markkinoilla. Suuren asiakasmäärän takia ruuhkilta oli kuitenkin lähes mahdoton välttyä. Aurajoen ranta on perinteinen markkinapaikka, jonne kerääntyy varmasti paljon markkinaväkeä tulevina vuosina entistä paremmille Turun Silakkamarkkinoille.