Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Ett delaktigt barn är ett lyckligt barn" : - en studie kring huruvida växande kunskap om barn med funktionshinder kan bidra tilll ökad delaktighet

Vidlund, Emilia (2010)

 
Avaa tiedosto
Vidlund_Emilia.pdf (347.9Kt)
Lataukset: 


Vidlund, Emilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615769
Tiivistelmä
I mitt examensarbete har jag undersökt ifall ökad kunskap om funktionshinder hos daghemspersonalen kan bidra till en ökad delaktighet för barn med funktionshinder i daghemsmiljö. Frågeställningen i arbetet är vilken kunskap personalen har om funktionshinder samt huruvida personalens kunskap om funktionshinder ökar delaktigheten för barn med funktionshinder. Mitt examensarbete är en del av ett delaktighetsfrämjande projekt som finansieras av Nordplus Horizontal. Ett av projektets huvudsyften är att sträva efter ett delaktighetsfrämjande förhållningssätt i arbete med barn i daghemsmiljö eller förskola.
Jag har använt mig av en kvalitativ metod där jag har gjort fem individuella temaintervjuer. Teman i intervjuerna är funktionshinder och delaktighet. Jag har utgått enbart från daghemspersonalens åsikter samt erfarenheter av barn med funktionshinder. Med daghemspersonal avser jag barnskötare, barnträdgårdslärare, närvårdare, socionomer eller assistenter till barn med funktionshinder. Informanterna valdes genom frivilligt urval. Fyra av informanterna hade behörighet att jobba inom dagvården. Den teoretiska grund jag har valt består av olika teorier angående delaktighet och funktionshinder samt teorier om bl.a. miljöns påverkan på delaktigheten.
Lösningen på mina frågeställningar fick jag genom empirisk undersökning och ämnesenlig litteratur. Resultatet i min studie visar att ökad kunskap bidrar i någon mån till delaktighet för barn med funktionshinder. Informanterna såg sig själva som förebilder för barnen och ansåg att barnen kan läsa av vuxnas förhållningssätt till personer med funktionshinder. Informanterna tyckte att delaktighet berör alla och att ett barn är delaktigt då, det får vara med och besluta, då barnet blir bekräftat, då barnet kan göra egna val, då barnet tar in information, då barnet kommer med idéer och då barnet är lyckligt. Informanterna tyckte att utvecklingsbehov finns. De ansåg att både den egna kunskapen och teamets gemensamma kunskaper om funktionshinder var varierande och aningen bristfällig. Resultatet visade också att informanterna önskade mera fortbildning.
 
The purpose of my study was to find out if the daycare staffs increased knowledge of disabilities contributes to more participating for children with disabilities. I have two overall questions on my thesis. The first one is what kind of knowledge does the staff have about disability and second, does the staffs increased knowledge about disability contributes to more participating for children with disability. My thesis is a part of the Nordic Participation promoting project, which is financed by Nordplus Horizontal. One of the head purposes that the project has is to achieve a more participation promoted attitude towards children in daycare or pre-school.
I have used a qualitative method when I have done five individuals theme interviews. The theme we discussed about was disability and participation. I was only interested in the daycare staffs opinions and experiences of children with disabilities. By staff I mean kindergarten teacher, socionoms, childcarer, assistants for children with disability or others who got a degree in child care. The correspondents were picked up voluntarily. Four of my correspondents were qualified to work with children.
The results showed that increased knowledge of disability does to some extent increase participation for children with disabilities. The correspondents considered themselves as role models for the children and they all think that children can interpret attitudes towards people with disability from the grown-ups. The correspondents thinks participation involves everyone and a child is participated, when it takes part in decision making and makes decisions together, when it is being seen, when it takes in information, when it comes with ideas and when a child is happy. The correspondents admits the need of some development and they thought that their own as well as the hole teams knowledge is varying and is a bit inadequate. The results also showed that the correspondents would want more education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste