Ett psykoedukativt program i ergoterapi : Ett klientperspektiv på programmet "en meningsfull dag"
Kallio, Heidi (2010)
Kallio, Heidi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515647
Tiivistelmä
Tämä kvalitatiivinen tutkimus käsittelee ja kuvailee ”mielekäs päivä” kokonaisuutta. ”Mielekäs päivä” ryhmä on ohjelma joka on jaettu kolmeen eri kurssi osioon, jokainen osio on keskittynyt eri aiheisiin. Olen syventynyt ”vihreään” kurssiosioon, niin sanottuun ”elämänilo” osioon, kurssi on suunniteltu ihmisille, joilla on mielenterveysongelmia ja kurssi on tarkoitettu suoritettavaksi ryhmässä. Tutkimuksen tavoite on kuvata osanottajien mielipiteitä psykoedukatiivisestä ohjelmasta ”mielekäs päivä” ja valoittaa ”mielekäs päivä” kokonaisuutta, eritysesti ”elämänilo” kurssia. Viittaan tutkimuksiin, jotka käsittelevät psykoedukaatiota ja miten tämä voidaan kytkeä toimintaterapiaan. Teoreettisenä viitekehyksenä toimii psykoedukaatio psykiatriassa ja konsepti ”mielekäs päivä”. Haastatteluihin osallistui kuusi ”elämänilo” kurssin suorittanutta asiakasta. Haastatteluissa käytin semistrukturoitua haastattelupohjaa. Analyysivaiheessa käytin analyysimenetelmää ”lauseenkeskittämistä”. Tämän menetelmän avulla saadaan esille olennainen viesti asiakkaaan usein pitkästä vastauksesta. Vastauksesta otetaan esille keskeinen teema. Tulokset näyttävät että useammat osallistujat olivat sitä mieltä että kurssi ja ryhmäkokemus olivat hyviä. Tulokset osoittavat myös, että kurssilta sai vertaistukea toisilta osallistujilta. Toisaalta kurssin tavoite ei ollut selvä kaikille osallistujille. Tulevaisuudessa kaikkien osanottajien täytyy ymmärtää ryhmän tavoite ja saada enemmän tietoa kurssista ennen tämän alkamista. Tällä tavalla voidaan minimoida niiden asiakkaiden määrä, jotka eivät ole motivoituneita kurssiin. Tulevaisuudessa ryhmän ohjaajat tulisi miettiä ajan jakaamista siten, että kurssin kaikki aiheet ehditään käydä läpi.