Logistiikan perustutkinto, Kuljetuspalveluiden osaamisala, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja
Ylinen, Juha (2010)
Ylinen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916049
Tiivistelmä
Sain tehtäväkseni laatia edustamalleni Pirkanmaan koulutuskonsernin kuntayhtymän aikuisopistolle PAIKO näyttötutkintojen järjestämissuunnitelman kuljetuspalveluiden osaamisalaan kuuluvaan yhdistelmäajoneuvon kuljettajan tutkintoon, että PAIKO voisi toteuttaa missiotaan tuottaa henkilökohtaistettuja työelämän ja yksilön tarpeiden mukaisia palveluita, joilla taataan ammattitaitoinen työntekijä, millä saadaan kilpailukyky turvattua. Suunnitelman tekeminen lankesi minulle, koska valmistuin näyttötutkintomestariksi Hämeenlinnan ammattikorkeakoulusta maaliskuussa 2010 ja minulla oli näin parhaat mahdollisuudet saada viimeisin tieto ja opastus. Suunnitelmaa tehdessäni käytin apunani opetushallituksen julkaisemaa näyttötutkinto-opasta ja keskusteluja yliopettaja Tapani Ansaharjun kanssa. Sain myös apua koulutuskonsernin apulaisrehtori Satu Nevalalta Käytän suunnitelmaa myös ammatillisen opettajakoulutuksen kehittämishankkeena ja sen vuoksi jouduin perehtymään myös näyttötukintojen taustalla oleviin kysymyksiin kuten aikuinen oppijana, elinikäisen oppimisen ja avoimen opiskelun periaatteet, ammatissa toimivien, työikäisten ihmisten aktiivinen ammattitaidon kehittäminen sekä tutkintosuoritusten arvioinnin ja henkilökohtaistamisen problematiikkaan ja ihmisen persoonallisuuden kehittymiseen. Ongelmalliseksi suunnitelman laatimisen teki lisäksi se, että Benchmarking ei onnistunut kahdesta syystä. Ensiksi oppilaitokset joilla näyttötutkintojen järjestämissopimus on olemassa, ovat hyvin omistushaluisia tuotoksilleen. Toisekseen tutkinnon perusteet muuttuivat syyskuussa 2009 ja vaikka olisinkin onnistunut saamaan käsiini jonkun oppilaitoksen järjestämissuunnitelman, olisi se ollut tutkinnon vanhojen perusteiden mukainen. Olen lähettänyt työni luettavaksi ja tarkastettavaksi apulaisrehtori Satu Nevalaiselle, joka on sen hyväksynyt, tämän jälkeen se annetaan tutkintotoimikunnan arvioitavaksi kun uudet toimikunnat ovat järjestäytyneet. Tämän suunnitelman tekeminen on muodostunut yllättävän suuritöiseksi monivaiheisuutensa vuoksi, koska koulutuskonsernilla ei ollut juuri mitään valmista tai käyttökelpoista kaavaketta tai materiaalia vaan kaikki lomakkeet oli suunniteltava alusta asti. Tämä varmaan selittyy sillä että PAIKOssa on ensimmäiset koulutukset yhdistelmäajoneuvon kuljettajille aloitettu vasta vuonna 2008, joten kulttuuri on melko uutta.