Seniorit mukaan tietoyhteiskuntaan : SenioriPC:n pilotointi Aktiivisesti ikääntyen Pirkanmaalla -hankkeessa
Ojakoski, Iiris (2010)
Ojakoski, Iiris
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415350
Tiivistelmä
SenioriPC-pilotti toteutettiin osana Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) Aktiivisesti ikääntyen Pirkanmaalla -hanketta (AiP) keväällä 2010. Hankkeen lähtökohtana on ennaltaehkäisevä ja voimavaralähtöinen vanhustyön. Pilotin tarkoituksena oli testata ikääntyneille kehitettyä SenioriPC – tietokonetta sekä sen käyttöä helpottavaa tukipalvelua. Pilotista kirjoitettiin yhteenvetoraportti pilotin yhteistyökumppaneita varten. Tämän jälkeen pilottiin osallistuneita senioreita sekä kahta Seniorikeskus Kuuselan henkilökunnan jäsentä haastateltiin lokakuussa 2010. Tavoitteena oli saada seniorien oma mielipide SenioriPC -pilotista ja – koneesta, käsityksiä tietoyhteiskunnan vaatimuksista sekä siitä, miten he kokivat tietokoneen käytön opettelun. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kartoittaa Seniorikeskus Kuuselaan pilotin jälkeen hankitun SenioriPC:n käytön tilaa ja sitä, kuinka siitä voitaisiin hyötyä enemmän.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun poh-jaksi laadittiin teemarunko. Aineisto analysoitiin teemarungon teemojen mu-kaan. Opinnäytetyön teoriaosuus tuki haastattelusta saatuja tuloksia. Teo-riaosuus koostui kolmesta kappaleesta, joissa käsiteltävät aiheet liittyvät otsi-koihin: miksi tietotekniikan opetusta tulisi järjestää ikääntyville, tasa-arvoisuuteen tietoyhteiskunnassa ja ikääntyneiden oppimiskykyyn.
Tutkimustulosten mukaan kaikki seniorit olivat yhtä mieltä siitä, että osallistuminen pilottiin kannatti ja että pilotti oli positiivinen kokemus. Seniorit kertoivat, että tietotekniikka on hyödyllistä, mutta ilmankin pärjää. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että ilman pilottia tietokoneen käyttöä ei olisi tullut opeteltua. Ryhmämuotoinen oppiminen oli etu sekä senioreiden että henkilökunnan mielestä. Tutkimuksessa ilmeni, että Seniorikeskus Kuuselaan hankitun SenioriPC:n käyttö oli melko vähäistä ja sitä käyttivät pääsääntöisesti samat ihmiset. SenioriPC:n käyttö on kuitenkin hyödyllistä niille, jotka sitä pystyvät käyttämään. SenioriPC:n käyttöä yritetään lisätä opasteiden ja sisustuksen avulla.
Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun poh-jaksi laadittiin teemarunko. Aineisto analysoitiin teemarungon teemojen mu-kaan. Opinnäytetyön teoriaosuus tuki haastattelusta saatuja tuloksia. Teo-riaosuus koostui kolmesta kappaleesta, joissa käsiteltävät aiheet liittyvät otsi-koihin: miksi tietotekniikan opetusta tulisi järjestää ikääntyville, tasa-arvoisuuteen tietoyhteiskunnassa ja ikääntyneiden oppimiskykyyn.
Tutkimustulosten mukaan kaikki seniorit olivat yhtä mieltä siitä, että osallistuminen pilottiin kannatti ja että pilotti oli positiivinen kokemus. Seniorit kertoivat, että tietotekniikka on hyödyllistä, mutta ilmankin pärjää. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että ilman pilottia tietokoneen käyttöä ei olisi tullut opeteltua. Ryhmämuotoinen oppiminen oli etu sekä senioreiden että henkilökunnan mielestä. Tutkimuksessa ilmeni, että Seniorikeskus Kuuselaan hankitun SenioriPC:n käyttö oli melko vähäistä ja sitä käyttivät pääsääntöisesti samat ihmiset. SenioriPC:n käyttö on kuitenkin hyödyllistä niille, jotka sitä pystyvät käyttämään. SenioriPC:n käyttöä yritetään lisätä opasteiden ja sisustuksen avulla.