Laadunhallintajärjestelmä fysioterapia-ammatinharjoittajalle
Nurmisto, Leena (2010)
Nurmisto, Leena
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415459
Tiivistelmä
Palvelun laatuun ja laadukkuuden toteamiseen liittyvät vaatimukset kasvavat kokoajan myös sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla. Palveluiden käyttäjät, ostajat ja maksajat asettavat kokoajan tarkempia laatuvaatimuksia tarjolla oleville palveluille. Järjestelmällinen ja kattava laatujärjestelmä onkin nykyään tärkeä osa omaa työtä. Toimivan laatujärjestelmän tulisi olla osa arkipäiväistä työtä, eikä vain irrallinen oma kokonaisuutensa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yksityisiä fysioterapiapalveluita ammatinharjoittajana tuottavalle yritykselle sen toiminnan alkuvaiheessa kattava laadunhallintajärjestelmä, jota voidaan helposti kehittää eteenpäin toiminnan laajentuessa. Valmista toisen laatimaa laatujärjestelmää ei voi ottaa suoraan käyttöön, vaan toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla jokaisen yrityksen on laadittava itselleen omannäköisensä laadunhallintajärjestelmä.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on kirjallisuudesta löytyvät erilaiset laatujärjestelmän mallit, joista on poimittu prosessin edetessä yrityksen toimintaan parhaiten soveltuvat käytännön ratkaisut. Prosessin edetessä apuna on käytetty haastattelua, valmiiden tuotosten vertailua ja joidenkin lomakkeiden esitestausta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt laadunhallintajärjestelmän kirjallinen tuotos, Laatukäsikirja Fysioterapia Leena Nurmisto, on julkaistu kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön liitteenä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yksityisiä fysioterapiapalveluita ammatinharjoittajana tuottavalle yritykselle sen toiminnan alkuvaiheessa kattava laadunhallintajärjestelmä, jota voidaan helposti kehittää eteenpäin toiminnan laajentuessa. Valmista toisen laatimaa laatujärjestelmää ei voi ottaa suoraan käyttöön, vaan toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla jokaisen yrityksen on laadittava itselleen omannäköisensä laadunhallintajärjestelmä.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on kirjallisuudesta löytyvät erilaiset laatujärjestelmän mallit, joista on poimittu prosessin edetessä yrityksen toimintaan parhaiten soveltuvat käytännön ratkaisut. Prosessin edetessä apuna on käytetty haastattelua, valmiiden tuotosten vertailua ja joidenkin lomakkeiden esitestausta.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt laadunhallintajärjestelmän kirjallinen tuotos, Laatukäsikirja Fysioterapia Leena Nurmisto, on julkaistu kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön liitteenä.