Avustettua soittamista : Bändisoittotyöpaja kehitysvammaisille koululaisille
Palttala, Maria (2010)
Palttala, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116474
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuin bändisoittotyöpajoihin ja kehitysvammaisuuteen sekä pohdin bändisoittotyöpajametodin sovittamista kehitysvammaisille koululaisille. Keräsin havainnoimalla aineistoa bändisoittotyöpajojen rakenteesta ja sisällöstä sekä mahdollisuuksista helpottaa rytmimusiikissa käytettävien instrumenttien hallintaa ja yhdessä soittamista. Bändisoittotyöpajoista tekemieni havaintojen pohjalta suunnittelin bändisoittotyöpajan kehitysvammaisille koululaisille ja toteutin työpajan eräällä erityiskoululla marraskuussa 2010.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaisin muutoksin bändisoittotyöpajametodi soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten parissa. Tekemäni työpajakokeilun kautta pyrin aloittamaan kouluyhteistyön, joka jatkuisi myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Käytin tiedonkeruumenetelmänä havainnointia.
Työn tulokset osoittavat, että bändisoittoa voidaan helpottaa monin tavoin. Eri soittotavoista voidaan valita helpoimmat ja loogisimmin toimivat vaihtoehdot. Myöskään fyysiset rajoitteet eivät estä soittamista kokonaan, sillä esimerkiksi soittoasentoja ja kappaleen sovitusta voidaan muokata ryhmälle ja yksittäiselle soittajalle sopivaksi. Erityiskoulun oppilaille ohjaamani bändisoittotyöpaja antaa aihetta uskoa, että bändisoittometodi taipuu myös kehitysvammaisten koululaisten parissa käytettäväksi.
Työn tavoitteena oli selvittää, millaisin muutoksin bändisoittotyöpajametodi soveltuu käytettäväksi kehitysvammaisten lasten parissa. Tekemäni työpajakokeilun kautta pyrin aloittamaan kouluyhteistyön, joka jatkuisi myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Käytin tiedonkeruumenetelmänä havainnointia.
Työn tulokset osoittavat, että bändisoittoa voidaan helpottaa monin tavoin. Eri soittotavoista voidaan valita helpoimmat ja loogisimmin toimivat vaihtoehdot. Myöskään fyysiset rajoitteet eivät estä soittamista kokonaan, sillä esimerkiksi soittoasentoja ja kappaleen sovitusta voidaan muokata ryhmälle ja yksittäiselle soittajalle sopivaksi. Erityiskoulun oppilaille ohjaamani bändisoittotyöpaja antaa aihetta uskoa, että bändisoittometodi taipuu myös kehitysvammaisten koululaisten parissa käytettäväksi.