Myyntiperehdytys : Musta Pörssi Tampere
Palenius, Niko (2010)
Palenius, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä uusille ja myös osittain kokeneille myyjille perehdytys myynnin saloihin. Tämän lisäksi työssä tutkittiin sitä, miten huippumyyjät eroavat keskivertomyyjistä ja mitä he tekevät paremmin kuin muut saavuttaessaan kuukausi toisensa jälkeen huipputuloksia.
Tutkimus toteutettiin pääosin tutkimalla alan kirjallisuutta, peilaten teoriaa omiin kokemuksiini. Tämän lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kahta huippumyyjää organisaation sisältä. Kysymykset olivat pääosin avoimia kysymyksiä, joihin haastateltavat saivat tutustua etukäteen. Haastateltavat valittiin toimeksiantajan kanssa yhteistuumin. Periaatteena oli, että haastateltavilla on mahdollisimman paljon annettavaa tutkimukselle.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki mittava myynti perustuu hyväksi havaittuun ja testattuun myyntiprosessiin, jota pitää noudattaa jokapäiväisessä työssä, jokaisen asiakkaan kohdalla. Tämän lisäksi selvisi, että menestyvät myyjät ovat tehneet itsestään menestyviä kovan työn avulla, eikä menestyminen perustu synnynnäisiin ominaisuuksiin. Huippumyyjät nauttivat jokapäiväisestä työstään ja ovat ylpeitä siitä, että saavat myydä. He tulevat töihin myymään, eivätkä kuhnailemaan. Heidän asenteensa huokuu positiivisuutta ja he ovat hyvällä tavalla kaupannälkäisiä. Ennen kaikkea huippumyyjät ovat valmiita venymään asiakkaan takia, jotta saavat kaupat tehtyä. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että he ovat tavoitekeskeisiä ja haluavat olla ykkösiä.
Tutkimuksessa tuodaan esille kaikki tarpeellinen niille, jotka haluavat menestyä myyjinä. Tutkimukseen tulee paneutua ajatuksella ja tämän jälkeen noudattaa siinä annettuja ohjeita. Suurin hyöty tutkimuksesta on kokemattomille myyjille, koska heidän ei tarvitse opetella kaikkea epäonnistumisten kautta, mutta myös kokeneemmille myyjille työstä on huomattava apu jokapäiväisessä työssä.
Tutkimus toteutettiin pääosin tutkimalla alan kirjallisuutta, peilaten teoriaa omiin kokemuksiini. Tämän lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kahta huippumyyjää organisaation sisältä. Kysymykset olivat pääosin avoimia kysymyksiä, joihin haastateltavat saivat tutustua etukäteen. Haastateltavat valittiin toimeksiantajan kanssa yhteistuumin. Periaatteena oli, että haastateltavilla on mahdollisimman paljon annettavaa tutkimukselle.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikki mittava myynti perustuu hyväksi havaittuun ja testattuun myyntiprosessiin, jota pitää noudattaa jokapäiväisessä työssä, jokaisen asiakkaan kohdalla. Tämän lisäksi selvisi, että menestyvät myyjät ovat tehneet itsestään menestyviä kovan työn avulla, eikä menestyminen perustu synnynnäisiin ominaisuuksiin. Huippumyyjät nauttivat jokapäiväisestä työstään ja ovat ylpeitä siitä, että saavat myydä. He tulevat töihin myymään, eivätkä kuhnailemaan. Heidän asenteensa huokuu positiivisuutta ja he ovat hyvällä tavalla kaupannälkäisiä. Ennen kaikkea huippumyyjät ovat valmiita venymään asiakkaan takia, jotta saavat kaupat tehtyä. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on se, että he ovat tavoitekeskeisiä ja haluavat olla ykkösiä.
Tutkimuksessa tuodaan esille kaikki tarpeellinen niille, jotka haluavat menestyä myyjinä. Tutkimukseen tulee paneutua ajatuksella ja tämän jälkeen noudattaa siinä annettuja ohjeita. Suurin hyöty tutkimuksesta on kokemattomille myyjille, koska heidän ei tarvitse opetella kaikkea epäonnistumisten kautta, mutta myös kokeneemmille myyjille työstä on huomattava apu jokapäiväisessä työssä.