Kokemuksista käyttöteoriaksi : opetuksen kehittämishanke teoriaopintojen ja käytännön ohjaustyön yhdistämisestä opintojaksolla
Häkkinen, Sanna (2010)
Häkkinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614556
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuoda teoriaopinnot ja käytännön ohjaustyöskentely ajallisesti lähelle toisi-aan, ja sitä kautta tukea sosionomien (AMK) käyttöteorian muodostumista opintojen aikana. Hankkeessa Aikuiserityiskasvatus -opintojakson teoriasisällöt liitettiin kiinteästi käytännön ohjaustyöhön, joka toteutettiin yh-teistyössä kehitysvamma-alan työelämäkumppanin kanssa. Kehittämishanke toteutettiin Jyväskylän ammattikor-keakoulun erityiskasvatukseen ja vammaistyöhön suuntautuneiden sosionomien (AMK) koulutuksessa syksyllä 2010. Opintojakson kokonaisuus sisälsi teoriaopetusta, kehitysvammaisten opiskelijoiden ohjausta pienryhmissä sekä mentorointikeskusteluja kehitysvamma-alan ammattilaisten kanssa.
Kehittämishankkeen tavoitteet jakautuivat sisällöllisiin ja pedagogisiin tavoitteisiin, joista jälkimmäinen sisältää ajatuksen arvioinnista monipuolisena työvälineenä.
Sisällölliset tavoitteet tähtäsivät mm. aikuiselämän taitojen hallinnan lisääntymiseen kehitysvammaisilla ohjatta-villa sekä aikuiserityiskasvatuksen teoreettisten sisältöjen hallinnan kasvuun sosionomiopiskelijoilla.
Pedagogiset tavoitteet keskittyvät tarkastelemaan mm. sosionomiopiskelijoiden yhteistoiminnallisuuden toteutu-mista ohjaustyöskentelyssä ja palaute- ja arviointitiedon hyödyntämistä sosionomiopiskelijoiden henkilökohtaisen ohjausosaamisen kehittämisessä.
Arviointitietoa kehittämishankkeen onnistumisesta kerättiin sosionomiopiskelijoilta kirjallisesti sekä vapaamuotoi-sen palautteen että strukturoidun palautelomakkeen avulla. Lisäksi kehitysvammaiset ohjattavat ja kehitysvamma-alan työntekijät antoivat suullista palautetta sekä opintojakson aikana että sen päätyttyä.
Kehittämishankkeen voidaan kokonaisuutena katsoa tukeneen sosionomiopiskelijoiden osaamisen kehittymistä, vaikka hankkeen sisällölliset tavoitteet saavutettiin pedagogisia tavoitteita paremmin. Kehittämishanketta voidaan pitää tehostettuna käyttöteorian työstämisjaksona opintojen aikana.
Kehittämishankkeen tavoitteet jakautuivat sisällöllisiin ja pedagogisiin tavoitteisiin, joista jälkimmäinen sisältää ajatuksen arvioinnista monipuolisena työvälineenä.
Sisällölliset tavoitteet tähtäsivät mm. aikuiselämän taitojen hallinnan lisääntymiseen kehitysvammaisilla ohjatta-villa sekä aikuiserityiskasvatuksen teoreettisten sisältöjen hallinnan kasvuun sosionomiopiskelijoilla.
Pedagogiset tavoitteet keskittyvät tarkastelemaan mm. sosionomiopiskelijoiden yhteistoiminnallisuuden toteutu-mista ohjaustyöskentelyssä ja palaute- ja arviointitiedon hyödyntämistä sosionomiopiskelijoiden henkilökohtaisen ohjausosaamisen kehittämisessä.
Arviointitietoa kehittämishankkeen onnistumisesta kerättiin sosionomiopiskelijoilta kirjallisesti sekä vapaamuotoi-sen palautteen että strukturoidun palautelomakkeen avulla. Lisäksi kehitysvammaiset ohjattavat ja kehitysvamma-alan työntekijät antoivat suullista palautetta sekä opintojakson aikana että sen päätyttyä.
Kehittämishankkeen voidaan kokonaisuutena katsoa tukeneen sosionomiopiskelijoiden osaamisen kehittymistä, vaikka hankkeen sisällölliset tavoitteet saavutettiin pedagogisia tavoitteita paremmin. Kehittämishanketta voidaan pitää tehostettuna käyttöteorian työstämisjaksona opintojen aikana.