"Toi on semmonen oppilas joka ei aina niin paljon jaksa": Oppiaiden kokemuksia vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta
Siekkinen, Sonja (2019)
Siekkinen, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716091
Tiivistelmä
Suomessa peruskoulu on merkittävä osa nuoren sosiaalista ympäristöä. Kouluinstituution tehtävänä on opetus ja kasvatustehtävän lisäksi tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näistä syistä koulun merkitystä syrjäytymiskehityksen ehkäisyssä ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä voidaan pitää merkittävänä. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa ja kuvata nuorten omakohtaista kokemusta vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen merkityksestä hyvinvoinnille. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa lisätietoa yläkouluikäisten oppilaiden kokemasta vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen merkityksestä hyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen lähtökohdan mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelututkimuksella. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Tutkimustuloksina kuvattiin viiden yläkouluikäisen, vuosiluokkiin sitomattomassa opetuksessa olevan tai siinä olleen oppilaan kokemuksia vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen koetusta merkityksestä hyvinvoinnille. Aineiston analyysissä haastattelun nostot ovat esitetty yksittäisinä lainauksina oppilaan yksityisyyden suojaamiseksi.
Aineiston analyysissä korostuivat sopivaan opetustapaan siirtymisen tuottama koulumielekkyyden lisääntyminen sekä sosiaalisten suhteiden tärkeys. Lähes poikkeuksetta haastattelututkimukseen osallistuneet nuoret pitivät vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen edistävän, tai ylläpitävän merkityksellisiksi koettuja vertaissuhteita.
Tutkimuksen tulokset esittävät uutta tietoa oppilaiden kokemuksista vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta ja sen koetuista merkityksistä hyvinvoinnille. Tutkimuksen tulokset liittyvät oppilashuollon kohdentamisen, hyvinvoinnin edistämisen sekä integroinnin ja inkluusion ajankohtaisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen lähtökohdan mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelututkimuksella. Tutkimustulokset analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla. Tutkimustuloksina kuvattiin viiden yläkouluikäisen, vuosiluokkiin sitomattomassa opetuksessa olevan tai siinä olleen oppilaan kokemuksia vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen koetusta merkityksestä hyvinvoinnille. Aineiston analyysissä haastattelun nostot ovat esitetty yksittäisinä lainauksina oppilaan yksityisyyden suojaamiseksi.
Aineiston analyysissä korostuivat sopivaan opetustapaan siirtymisen tuottama koulumielekkyyden lisääntyminen sekä sosiaalisten suhteiden tärkeys. Lähes poikkeuksetta haastattelututkimukseen osallistuneet nuoret pitivät vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen edistävän, tai ylläpitävän merkityksellisiksi koettuja vertaissuhteita.
Tutkimuksen tulokset esittävät uutta tietoa oppilaiden kokemuksista vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta ja sen koetuista merkityksistä hyvinvoinnille. Tutkimuksen tulokset liittyvät oppilashuollon kohdentamisen, hyvinvoinnin edistämisen sekä integroinnin ja inkluusion ajankohtaisiin kysymyksiin.