Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Komppaa-peli: Keinoja oppimisvaikeuksien tuomiin haasteisiin ja arjessa selviytymiseen

Pelttari, Paula; Häyrinen, Marjaana (2019)

 
Avaa tiedosto
Pelttari Paula.pdf (876.6Kt)
Lataukset: 


Pelttari, Paula
Häyrinen, Marjaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116531
Tiivistelmä
Oppimisvaikeudet voivat aiheuttaa aikuisuudessa monenlaisia haasteita arjessa, työssä ja oppimisessa. Oppimisvaikeuksilla on esitetty olevan myös yhteys muuta väestöä korkeampaan työttömyyteen (Korkeamäki 2010, 25). Opinnäytetyön toimeksiantaja Komppaa! Kompensaatiokeinoista apuaskelmia työtehtäviin –kehittämishanke pyrkii edistämään työelämän ulkopuolella olevien työikäisten, joilla on oppimisvaikeuksia, työllistymismahdollisuuksia. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää hankkeelle työkaluksi peli helpottamaan oppimisvaikeuksien tunnistamista ja käsittelyä ja niihin soveltuvien apukeinojen löytämistä.
Pelin kehittäminen toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Pelillisyyttä hyödyntämällä haluttiin tukea osallisuutta, toimijuutta, minäpystyvyyttä ja oppimisvaikeuksien hyväksymistä osana itseä. Aineistona käytettiin sekä ryhmistä kerättyä että kirjallisuudesta ja tutkimuksista koottua tietoa apukeinoista oppimisvaikeuksien kanssa selviytymiseen. Ohjaavana teoriana käytettiin ratkaisukeskeistä toiminnallista työskentelytapaa eli OPC-mallia (Occupational Performance Coaching).
Toteutettuun pelikokonaisuuteen kehitettiin pelilauta, 40 apukeinokorttia ja seitsemän pelihahmoa. Kortteihin valikoitiin erilaisiin oppimisvaikeuksiin soveltuvia, helposti toteutettavia apukeinoja. Peliympäristöksi pelilautaan muodostuivat arjen toimintaympäristöt, joissa oppimisen haasteet voivat estää tai haitata toimintaa. Peliin luotiin roolipelien tapaan pelihahmoja, joiden avulla pelaajien on helpompi käsitellä oppimisvaikeuksia. Testivaiheessa Komppaa-peli edisti keskustelua ryhmissä ja toimi erityisesti haastavien tilanteiden tunnistamisessa. Peliä voidaan monipuolisesti soveltaa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden lisäksi myös muiden asiakasryhmien kanssa sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyssä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste