Kestävän kehityksen opetus työssäoppimisjaksoilla talotekniikan ammatillisessa koulutuksessa : Kehittämistutkimus Porvoon ammattiopistossa 2010
Korkolainen, Tom (2010)
Korkolainen, Tom
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715943
Tiivistelmä
Ammatillista koulutusta on aina pyritty kehittämään työelämälähtöiseksi, joten on luonnollista, että myös kestävän kehityksen haasteisiin pyritään vastaamaan yhteistyössä työelämän kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää uusia käytäntöjä kestävän kehityksen opettamiseen työssäoppimisjaksojen aikana talotekniikan ammatillisessa koulutuksessa. Tarkoituksena oli myös suunnata opetussuunnitelmaa työelämälähtöisemmäksi ja kestävän kehityksen periaatteita tukevaksi sekä edistää oppilaitoksen ja yhteistyöyritysten henkilöstön ja johdon sitoutumista kestävään kehitykseen.
Teoreettisina lähtökohtina on käsitelty talotekniikka-alan koulutusta sekä työssäoppimista ja siihen liittyviä pedagogisia näkökohtia. Lisäksi on tarkasteltu kestävän kehityksen tavoitteita lähinnä koulutuksen kannalta.
Tutkimukseen valittiin laadullinen tutkimusstrategia, koska haluttiin löytää uusia käsityksiä ja näkökulmia kehitystehtävän toteuttamiseksi. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista lomaketutkimusta. Tutkimus suoritettiin Porvoon ammattiopistossa vuonna 2010. Kohderyhmänä olivat talotekniikan työpaikkaohjaajat, opiskelijat ja opettajat.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaitosten ja yritysten kesken toivottiin tiiviimpää yhteistyötä, sekä talotekniikka-alan opiskelijoille alaan liittyviä projekteja ja tehtäviä. Ympäristöosaaminen koettiin alan toiminnalle tärkeäksi ja se nähtiin kilpailutekijäksi myös tulevaisuudessa. Tulevaisuusajattelua ja taloudellista kestävyyttä sekä kestävän kehityksen edistämistä arvostettiin laajasti. Henkisen ja fyysisen työ- ja toimintakyvyn ylläpitoa pidettiin erittäin tärkeänä, kuten myös laadukasta ja asiakaslähtöistä toimintaa sekä yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoja. Tärkeimmäksi ympäristöasiaksi arvioitiin jätteiden lajittelu ja asianmukainen kierrätys, ja myös energian- ja materiaalinsäästön merkitystä painotettiin.
Tulokset ovat hyödynnettävissä talotekniikan opetussuunnitelmatyössä sekä työssäoppimisjaksojen yhteydessä laajennettaessa ja syvennettäessä oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Askolan toimipistettä kehitetään kestävän kehityksen koulutuksen ja käytännön mallikouluksi. Tässä hankkeessa pystytään huomioimaan lähes kaikki tutkimuksen esiin nostamat toiveet ja ideat niin opetuksen, työelämäyhteistyön, yrittäjyyskoulutuksen kuin kestävään kehitykseen sitoutumisenkin kehittämiseksi. Tutkimuksessa saatu tieto on hyödyksi myös suunniteltaessa oppilaitoksessa tapahtuvaa liiketoimintaa, kuten rakennustoimintaa ja muita asiakastöitä.
Tutkimus antoi selkeän kuvan kestävä kehityksen opetuksen tilanteesta talotekniikan opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilla ja tuotti runsaasti kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan hyödyntää kestävän kehityksen periaatteiden huomioimisessa ja vakiinnuttamisessa sekä Porvoon ammattiopistossa että soveltuvin osin myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.
Teoreettisina lähtökohtina on käsitelty talotekniikka-alan koulutusta sekä työssäoppimista ja siihen liittyviä pedagogisia näkökohtia. Lisäksi on tarkasteltu kestävän kehityksen tavoitteita lähinnä koulutuksen kannalta.
Tutkimukseen valittiin laadullinen tutkimusstrategia, koska haluttiin löytää uusia käsityksiä ja näkökulmia kehitystehtävän toteuttamiseksi. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista lomaketutkimusta. Tutkimus suoritettiin Porvoon ammattiopistossa vuonna 2010. Kohderyhmänä olivat talotekniikan työpaikkaohjaajat, opiskelijat ja opettajat.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppilaitosten ja yritysten kesken toivottiin tiiviimpää yhteistyötä, sekä talotekniikka-alan opiskelijoille alaan liittyviä projekteja ja tehtäviä. Ympäristöosaaminen koettiin alan toiminnalle tärkeäksi ja se nähtiin kilpailutekijäksi myös tulevaisuudessa. Tulevaisuusajattelua ja taloudellista kestävyyttä sekä kestävän kehityksen edistämistä arvostettiin laajasti. Henkisen ja fyysisen työ- ja toimintakyvyn ylläpitoa pidettiin erittäin tärkeänä, kuten myös laadukasta ja asiakaslähtöistä toimintaa sekä yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoja. Tärkeimmäksi ympäristöasiaksi arvioitiin jätteiden lajittelu ja asianmukainen kierrätys, ja myös energian- ja materiaalinsäästön merkitystä painotettiin.
Tulokset ovat hyödynnettävissä talotekniikan opetussuunnitelmatyössä sekä työssäoppimisjaksojen yhteydessä laajennettaessa ja syvennettäessä oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä. Askolan toimipistettä kehitetään kestävän kehityksen koulutuksen ja käytännön mallikouluksi. Tässä hankkeessa pystytään huomioimaan lähes kaikki tutkimuksen esiin nostamat toiveet ja ideat niin opetuksen, työelämäyhteistyön, yrittäjyyskoulutuksen kuin kestävään kehitykseen sitoutumisenkin kehittämiseksi. Tutkimuksessa saatu tieto on hyödyksi myös suunniteltaessa oppilaitoksessa tapahtuvaa liiketoimintaa, kuten rakennustoimintaa ja muita asiakastöitä.
Tutkimus antoi selkeän kuvan kestävä kehityksen opetuksen tilanteesta talotekniikan opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilla ja tuotti runsaasti kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan hyödyntää kestävän kehityksen periaatteiden huomioimisessa ja vakiinnuttamisessa sekä Porvoon ammattiopistossa että soveltuvin osin myös muissa ammatillisissa oppilaitoksissa.