Kehityssuunnitelma : Case: Museokahvila Vanha Kassu ky
Viitanen, Hanna-Mari; Kokkonen, Jutta (2010)
Viitanen, Hanna-Mari
Kokkonen, Jutta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916058
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tehty Mikkelin vanhalla kasarmialueella sijaitsevalle Museokahvila Vanhalle Kas-sulle, joka tarjoaa kahvila –ja lounaspalveluita. Tavoitteenamme oli toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely ja kilpailijakartoitus, jossa painotimme hintatasoa.
Työmme tilaaja oli Museokahvila Vanha Kassu ky:n yrittäjä Aila Kuitunen, joka oli siirtynyt yrittäjäksi juuri opinnäytetyömme alkaessa ja toivoi meidän osallistuvan kahvilan kehitystehtäviin. Omistajavaih-doksen myötä kahvilalle toteutettiin uudistuksia esimerkiksi sisustuksen suhteen, joten asiakastyytyväi-syyskyselyssä haluttiin nykytilanteen kartoittamisen lisäksi, selvittää asiakkaiden mielipiteet muutosten suhteen. Kilpailijakartoituksen tekeminen oli osa kehitystä, sillä työntilaaja halusi selvittää kilpailijoidensa hintatasoa verrattuna hänen tarjoamiinsa tuotteisiin ja palveluihin.
Tutkimusmenetelmämme asiakastyytyväisyyskyselyn toteutuksessa oli kvantitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeena kahvilalla paikanpäällä keväällä 2010. Kilpailijakartoituksen mene-telmänä käytimme erillistutkimusta, johon loimme tilaajallemme mittatilaustyönä kilpailijakartoituslo-makkeen tulosten havainnointia varten. Havainnointi tapahtui määrittelemissämme kilpailijayrityksissä vierailemalla paikanpäällä.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn saimme vastauksia yhteensä 91 kappaletta. Yleisesti ottaen asiakkaat olivat tyytyväisiä kahvilan miljööseen, hinta-laatusuhteeseen ja palveluhenkisyyteen sekä kokivat yrityksessä asioinnin miellyttäväksi. Kilpailijakartoitus osoitti kahvilan hintojen olevan tasoltaan kilpailukykyisiä kilpailijoihinsa verrattuna, joten kehitysideana painotimme hintamuutosten sijasta keskittymistä palvelun laatuun ja ydintuotteiden lisäpalveluihin. Kehitysideoiksi asiakastyytyväisyyskyselyn ja kilpailijakartoi-tuksen pohjalta nousivat palvelun laatu, asiakaskunnan vakiinnuttaminen, huolellinen lounaslistasuun-nittelu sekä säännöllinen asiakastyytyväisyys- ja kilpailijoiden seuranta.
Tavoitteenamme oli olla mukana kahvilan kehitystyössä asiakastyytyväisyyden tutkimisella ja kilpailija-kartoituksella, sekä luoda tulosten pohjalta kehitysideoita kahvilalle, mikä toteutui työssämme. Työntilaaja sai selkeät materiaalit tuloksistamme ja näin ollen pystyi hyödyntämään niitä työssään.
Työmme tilaaja oli Museokahvila Vanha Kassu ky:n yrittäjä Aila Kuitunen, joka oli siirtynyt yrittäjäksi juuri opinnäytetyömme alkaessa ja toivoi meidän osallistuvan kahvilan kehitystehtäviin. Omistajavaih-doksen myötä kahvilalle toteutettiin uudistuksia esimerkiksi sisustuksen suhteen, joten asiakastyytyväi-syyskyselyssä haluttiin nykytilanteen kartoittamisen lisäksi, selvittää asiakkaiden mielipiteet muutosten suhteen. Kilpailijakartoituksen tekeminen oli osa kehitystä, sillä työntilaaja halusi selvittää kilpailijoidensa hintatasoa verrattuna hänen tarjoamiinsa tuotteisiin ja palveluihin.
Tutkimusmenetelmämme asiakastyytyväisyyskyselyn toteutuksessa oli kvantitatiivinen survey-tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeena kahvilalla paikanpäällä keväällä 2010. Kilpailijakartoituksen mene-telmänä käytimme erillistutkimusta, johon loimme tilaajallemme mittatilaustyönä kilpailijakartoituslo-makkeen tulosten havainnointia varten. Havainnointi tapahtui määrittelemissämme kilpailijayrityksissä vierailemalla paikanpäällä.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn saimme vastauksia yhteensä 91 kappaletta. Yleisesti ottaen asiakkaat olivat tyytyväisiä kahvilan miljööseen, hinta-laatusuhteeseen ja palveluhenkisyyteen sekä kokivat yrityksessä asioinnin miellyttäväksi. Kilpailijakartoitus osoitti kahvilan hintojen olevan tasoltaan kilpailukykyisiä kilpailijoihinsa verrattuna, joten kehitysideana painotimme hintamuutosten sijasta keskittymistä palvelun laatuun ja ydintuotteiden lisäpalveluihin. Kehitysideoiksi asiakastyytyväisyyskyselyn ja kilpailijakartoi-tuksen pohjalta nousivat palvelun laatu, asiakaskunnan vakiinnuttaminen, huolellinen lounaslistasuun-nittelu sekä säännöllinen asiakastyytyväisyys- ja kilpailijoiden seuranta.
Tavoitteenamme oli olla mukana kahvilan kehitystyössä asiakastyytyväisyyden tutkimisella ja kilpailija-kartoituksella, sekä luoda tulosten pohjalta kehitysideoita kahvilalle, mikä toteutui työssämme. Työntilaaja sai selkeät materiaalit tuloksistamme ja näin ollen pystyi hyödyntämään niitä työssään.