Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointisuunnitelma Puistolaan

Riihiluoma, Iris (2019)

 
Avaa tiedosto
Riihiluoma_Iris.pdf (1.274Mt)
Lataukset: 


Riihiluoma, Iris
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316832
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva ja kustannustehokas suunnitelma Puistolan klubi-, kokous- ja saunatilan vuokraukseen. Tila sijaitsee Korian taajamassa Kouvolassa Kymijoen varrella ja niitä hallinnoi lentopallojaosto, joka kuuluu kouvolalaiseen urheiluseuraan Korian Ponsi. Tarkoitus oli saada Puistolalle näkyvyyttä ja uusia asiakkaita sekä siten lisäansioita lentopallojaoston toimintaan.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin keinoja, joilla markkinointia voidaan tehostaa. Toiminnallisessa osuudessa oli teoriakäsitteiden pohjalta laadittu suunnitelma tilojen markkinoimiseksi.

Kilpailevista ja Puistolan kaltaisista tiloista kerättiin aineistoa Internetistä ja keskustelemalla Kouvolan seudun urheiluseuratoimijoiden sekä Korian Ponnen lentopallojaoston jäsenten kesken. Nämä tiedot kerättiin taulukkoon ja niistä tehtiin kaavio, josta saatiin varsinaiset kilpailijat listattua.

Kilpailuvaltiksi löydettiin sijainti kauniissa ja rauhallisessa luonnossa, mutta silti lähellä Kouvolan keskustaa. Puistolaan voi tuoda omat tarjottavat tai vaihtoehtoisesti palvelut voi ostaa lähialueen yrittäjiltä. Puistolalla on iso paikoitusalue, jonne autot voi tarvittaessa jättää seuraavaan päivään asti.

Puistolalle ei ole ollut olemassa vanhaa markkinointisuunnitelmaa, sillä sitä ei ole aikaisemmin markkinoitu. Lentopallojaosto sai tilan hallintaansa vuoden 2018 kesällä ja nyt tavoite oli löytää keinoja, joilla paikasta saataisiin tuloja tehokkaasti. Opinnäytetyön edetessä jouluna 2018 otettiin käyttöön ilmoitustaulumainonta ja Korian Ponnen lentopallojaoston Facebook-sivuille tehtiin mainos tiloista kuvien kera. Tätä mainosta jäsenet jakoivat myös omilla sivuillaan. Mainoksen kautta tiloista tuli muutamia kyselyitä ja varauksia. Markkinointisuunnitelman minimitavoitteena oli Puistolan vuokraus vuoden jokaiselle viikolle, jolloin tuottoa kertyisi xx euroa vuodessa. Vuoden alusta toukokuun loppuun asti oli tilauksia ollut 16 kpl. Näistä muutama oli pelkän klubitai kokoustilan vuokrauksia, mitä ei ollut aikaisemmin tapahtunut. Korian Ponnen jaostot pitävät kokouksia ja muita tilaisuuksia veloituksetta ja he hoitavat siivouksen itse. Näitä ei lasketa mukaan.
 
The aim of this functional thesis was to create workable and cost-effective rental plan for Puistola. Puistola includes a club and meeting and sauna facilities. Puistola is managed by Korian Ponsi’s volleyball division. Korian Ponsi is a sport association from Kouvola. Puistola is located by the river Kymijoki in Koria’s conurbation. The aim of the rental plan was to get more visibility and new customers to Puistola. Korian Ponsi’s volleyball division would get more additional income for actions if the plan will work properly.

The thesis’s theoretical part deals with the ways of how to intensify Puistola’s marketing. The functional part of the thesis was a plan of how to market Puistola’s facilities. The plan was based on theoretical concepts.

Competing facilities were found by searching from the internet and by discussing with Kouvola’s sports club operators and Korian Ponsi’s volleyball members. All information was collected to a chart. The chart reveals the worst competitors.

Puistola’s competitive advantage is beautiful location near of peaceful nature. Still Puistola is near Kouvola’s town center. Customers can also take their own catering or buy service from local entrepreneurs. The place has also a big parking space where customers can leave his or her car till the next day.

There is no old marketing plan for Puistola because it wasn’t advertised before. The volleyball division got Puistola under control in summer 2018. Now the aim was to find ways how to get best profit from the facilities. Bulletin board and volleyball division Facebook-site adverts were introduced as the thesis progressed in Christmas 2018. Volleyball division members shared the same advert in their own Facebook wall. The adverts showed the key information and pictures of Puistola’s facilities. A few bookings and queries came through these adverts. The minimum target for the marketing plan was to get reservation for every week of the year which would give xx euros income per year. There have been 16 reservations from January to the end of May in 2019. A few of these reservations were only club and meeting facilities which is totally new in reservation history. Korian Ponsi’s divisions use facilities for meetings and other occasions in addition. When other divisions use club and meeting facilities and clean up after themselves, there is no charge for them.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste