Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Haluan oppia tunteita" : tunnetaitojen ryhmä autismikirjon häiriöisille

Auranen, Kirsi; Härkönen, Sari (2019)

 
Avaa tiedosto
Auranen_Kirsi_Härkönen_Sari.pdf (1.590Mt)
Lataukset: 


Auranen, Kirsi
Härkönen, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316836
Tiivistelmä
Autismikirjon henkilön on vaikea luoda ihmissuhteita, koska heidän on muun muassa vaikea ymmärtää toisen ihmisen tunteita ja omia tunteitaan. Heidän on myös vaikea lukea ilmeitä ja eleitä sekä tulkita niistä tunnetiloja. Nämä tunnetaitojen häiriöt saattavat ilmetä haastavana käyttäytymisenä ja jopa aggressiivisuutena.

Kehittämistyön tavoitteena oli aloittaa tunnetaitojen ryhmä autismikirjon henkilöille ja saada ryhmätoiminta osaksi ryhmäkodin arkea. Tunnetaitojen harjoittelu mahdollisesti helpottaisi asukkaiden välisiä sekä asukkaiden ja henkilökunnan välisiä haastavia tilanteita. Tavoitteena oli myös luoda ryhmän toiminnasta sekä käytetyistä harjoitteista helppokäyttöinen manuaali ryhmäkodin ohjaajien käyttöön.

Opinnäytetyön teoriapohjana toimii käsitteet autismikirjon häiriö, sosiaaliset- ja tunnetaidot sekä ryhmän ohjaaminen. Sosiaalisia- ja tunnetaitoja käsitellään autismikirjon henkilöiden näkökulmasta, mikä niissä on vaikeaa ja miten niitä voidaan harjoitella. Toimintaterapeuttisena viitekehyksenä näissä on Inhimillisen toiminnan malli (Moho), sosiaalisten toimintojen taksonomia sekä Social emotional learning - osa-alueet (SEL- osa-alueet).

Ryhmä kokoontui 10 kertaa sovitusti. Toimintaterapian tulee olla tavoitteellista, joten ryh-män tavoitteeksi määriteltiin tunteiden nimeäminen, sanoittaminen ja säätely sekä kontaktin otto toiseen ihmiseen sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla. Jokaiselle ryhmäkerralle sekä ryhmäläisille määriteltiin lisäksi omat tavoitteet. Näihin tavoitteisiin pääsemiseksi oli käytössä erilaisia tunnekortteja sekä monia harjoituksia. Tavoitteiden toteutumista arvioitiin havainnoimalla ja palautetta keräämällä ja näiden mukaan tavoitteet saavutettiin osittain. Ryhmä koettiin kuitenkin mielekkäänä, koska sen toimintaa on jatkettu nyt myöhemmin.
 
It is difficult for a person with autism spectrum disorder to create relationships, because they find it difficult to recognize feelings of another person and even their own. They find it difficult to read expressions and gestures and interpret emotions from them. That kind of emotional disturbances can occur as challenging behavior and even aggressiveness.

The objectives of the development work was to start an emotional skills group for the people of the autism spectrum and to get group activities into the everyday life in group home. Practicing emotional skills could ease challenging situations between residents and employees. The goal was also to create an easy-to-use guide for the group home instructors on the activities of the group and the exercises used.

The concepts of autism spectrum disorder, social and emotional skills and group guidance are used as the theoretical basis for the thesis. Social and emotional skills are considered from the point of view of people with the autism spectrum disorder, which is difficult in them and how they could be practiced. The occupational therapeutic reference framework in these are Model of Human Occupation (Moho), Social Skills Taxonomy and the Social emotions learning competencies (SEL competencies).

The group met 10 times as agreed. Occupational therapy should be goal-oriented, so the goal for the group was to recognize, nominate and regulate emotions and contact with another person in a socially accepted way. In addition, group and each group member were defined their own goals. To achieve these goals, different emotional cards and many exercises were used. The achievement of the goals was assessed by observing and collecting feedback and the goals were partially achieved. However, the group was considered to be meaningful because its activities have now been extended.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste