Markkinointisuunnitelma : case MCC Action Park Turku
Hautamäki, Jaakko (2019)
Hautamäki, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritys MCC Action Park Turulle. Työ tehtiin vastaamaan yrityksessä ilmenneitä markkinointitarpeita. Yritys tarjoaa vapaa-ajanviettopalvelua rinneautoilun merkeissä. MCC Action Park Turku avattiin vuonna 2001 Turun Hirvensaloon. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut suunnitelmallista markkinointia ja markkinointi on ollut muutenkin vähäistä. Tavoitteena on luoda markkinointisuunnitelma, josta MCC Action Park Turku saa keinoja sekä vinkkejä markkinointiinsa ja näiden avulla parantaa asiakasmääriä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin keinoja. Markkinat, kysyntä, kilpailu ja sidosryhmät, eli mikroympäristö auttavat yritystä tunnistamaan oman toimintaympäristönsä. Vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia tarkastellaan SWOT-analyysin avulla. Lisäksi erilaisia mahdollisuuksia markkinointiin haetaan markkinointimixin ja nykyaikaisten markkinointikeinojen, kuten Facebookin ja Instagramin avulla.
Toiminnallisessa osassa viedään teoriaosuudessa kerrottuja markkinoinnin keinoja käytäntöön. Tapausyritykselle luodaan markkinointisuunnitelma joka sisältää SWOT-analyysin, markkinointimixin ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Toiminnallinen osa perustuu yritysten omistajien haastatteluun, sekä omiin kokemuksiin ja havaintoihin entisenä työntekijänä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa yksinkertaisen ja helposti toteutettavissa olevan markkinointisuunnitelman mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Kirjallisen suunnitelman avulla yritys voi myös jakaa markkinointisuunnitelman muille MCC Action Oy:n rinneautoilukeskuksille. The subject of this thesis was to create a marketing plan for MCC Action Park Turku, according to the needs of the company. MCC Action Park Turku offers leisure activities in the form of downhill driving with mountain cross carts. MCC Action Park was opened in 2001 in Hirvensalo, Turku. The company had no existing marketing plan and marketing in general was minimal. The objective of this thesis was to create a marketing plan for the business in order to provide tools and guidelines for marketing operations, and to help grow their clientele.
The theory of this thesis covers different marketing measures. The market, demand, competition and stakeholders, forming the micro environment, help the business to analyze it’s operating environment. Strengths, weaknesses, opportunities and threats are studied with the SWOTanalysis tool. The theory of marketing mix is applied in order to find different possibilities for the marketing, as well as some modern marketing methods, like Facebook and Instagram.
The functional part of the study focuses on applying the theoretical tools into practice. The company is provided with a marketing plan consisting of a SWOT-analysis, marketing mix and digital marketing tools. The functional part is based on the interviews of the managing partners, and own experiences and observations as a former employee of the company.
The result of this thesis is a simple and easily applicable marketing plan with minimal costs involved. The plan is in written form and thus can be shared with other MCC Action parks as well.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin keinoja. Markkinat, kysyntä, kilpailu ja sidosryhmät, eli mikroympäristö auttavat yritystä tunnistamaan oman toimintaympäristönsä. Vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia tarkastellaan SWOT-analyysin avulla. Lisäksi erilaisia mahdollisuuksia markkinointiin haetaan markkinointimixin ja nykyaikaisten markkinointikeinojen, kuten Facebookin ja Instagramin avulla.
Toiminnallisessa osassa viedään teoriaosuudessa kerrottuja markkinoinnin keinoja käytäntöön. Tapausyritykselle luodaan markkinointisuunnitelma joka sisältää SWOT-analyysin, markkinointimixin ja digitaalisen markkinoinnin keinoja. Toiminnallinen osa perustuu yritysten omistajien haastatteluun, sekä omiin kokemuksiin ja havaintoihin entisenä työntekijänä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa yksinkertaisen ja helposti toteutettavissa olevan markkinointisuunnitelman mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Kirjallisen suunnitelman avulla yritys voi myös jakaa markkinointisuunnitelman muille MCC Action Oy:n rinneautoilukeskuksille.
The theory of this thesis covers different marketing measures. The market, demand, competition and stakeholders, forming the micro environment, help the business to analyze it’s operating environment. Strengths, weaknesses, opportunities and threats are studied with the SWOTanalysis tool. The theory of marketing mix is applied in order to find different possibilities for the marketing, as well as some modern marketing methods, like Facebook and Instagram.
The functional part of the study focuses on applying the theoretical tools into practice. The company is provided with a marketing plan consisting of a SWOT-analysis, marketing mix and digital marketing tools. The functional part is based on the interviews of the managing partners, and own experiences and observations as a former employee of the company.
The result of this thesis is a simple and easily applicable marketing plan with minimal costs involved. The plan is in written form and thus can be shared with other MCC Action parks as well.