Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miljömedvetna hotellval hos generation Y

Palm, Amanda (2019)

 
Avaa tiedosto
Amanda_Palm.pdf (1.562Mt)
Lataukset: 


Palm, Amanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316863
Tiivistelmä
Turism är ofta kopplat till positiva känslor med tanken att fly vardagliga sysslor och att få uppleva känslan av frihet. Tyvärr är vårt samhälle i ett skede var användningen av naturresurserna inte stöder våra framtida generationers livskvalitet vilket borde tas i beaktande i alla branscher. Nu räcker det inte längre med att endast företag utvecklar sin verksamhet för en hållbarare framtid. I detta skede borde även privatpersoner informeras mera och få dem att förstå att de personligen är även en del av denna förändring. Detta arbete fokuserade på den hållbara turismens ekologiska aspekter eftersom naturen och omgivningen är det som möjliggör att turismen är genomförbar. De sociala och ekonomiska aspekterna är även en stor del av hållbarhet och nämns i teoridelen. Arbetets syfte var att redogöra för hur medvetna finländare inom generation Y är om hållbar turism och miljöcertifikat, samt hur detta påverkar deras val under deras hotellvistelser. Eftersom den ekologiska aspekten är ett väldigt aktuellt samtalsämne och i ett kontinuerligt utvecklingsskede fokuserade arbetet endast på respondenter som har rest under de två senaste åren. Som stöd för arbetet användes både böcker och elektroniska källor. Mycket av teorin om hållbar turism samlades av FN:s World tourism organisation (UNWTO) och de självständiga miljöcertifikaten. För att förstå kunskapens påverkan på ett förändrat beteende fanns psykologiska teorier av Kahneman och Ajzen. Undersökningens metod var en kvantitativ online-enkät och nådde 109 respondenter. Med både faktabaserade och beteendebaserade frågor nåddes resultat och analyser om kunskap och beteende. Den finländska generation Y:s kunskap om hållbar turism är i sin helhet väldigt god och 95,4% kunde med hjälp av redan inlärd information skapa egna uppfattningar om att stöda hållbara turismen. Medvetenhet och igenkännande av miljöcertifikat var även väldigt god. Typen av mest igenkännbara miljöcertifikat bevisade att det människorna blir påverkade av i vardagen kommer de ihåg bäst. Det som var det primära resultatet var hur starkt samband det verkligen finns mellan beteendet hemma och på hotell. Med tanke på detta borde diskussionen om hållbarhet fokusera på människornas vardagliga beteende för att vidare få stöd för den hållbara turismen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste