Amazon Game Tech -palveluiden hyödyntäminen Ticorporatessa
Piippo, Joakim; Verronen, Sami (2019)
Piippo, Joakim
Verronen, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716123
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Amazon Game Tech -palveluiden soveltuvuutta Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijoiden peliprojektien käyttöön. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opiskelijat osallistuvat opintojensa toisena vuonna tuotekehitysprojektiin, jossa opiskelijat tekevät pienryhmissä joko mobiilipelejä tai hyötysovelluksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin soveltuvatko Amazon Game Tech-palvelut opiskelijoiden peliprojektien käyttöön, kuinka Game Techin backend-palvelut otetaan käyttöön peliprojektissa, sekä kuinka Game Techin backend-palvelut eroavat muista vastaavista palveluista. Tutkimusosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin palvelun soveltuvuutta. Palvelun soveltuvuudelle asetettiin kriteerit, jotka saatiin selville haastatteluiden pohjalta. Haastattelimme tuo tekehitysprojektien toimintaa ohjaavia opettajia, jotta saimme selville, mitä kriteereitä palvelun tulisi täyttää.
Toisessa tutkimusosassa on luotu käyttöopas Amazonin GameSparks-palvelulle. Käyttöopasta varten luotiin Unityn graafisella editorilla yksinkertainen peliprojekti, jossa palvelu otettiin vaihe vaiheelta käyttöön ja esiteltiin sen ominaisuuksia. Käyttöoppaan tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat hyödyntää opasta omissa peliprojekteissaan. GameSparks-palvelua vertailtiin ennen tätä vielä muihin vastaaviin BaaS-palveluihin, jotta saatiin selville, onko markkinoilla muita samanlaisia palveluita, joita opiskelijat voisivat projekteissaan hyödyntää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin soveltuvatko Amazon Game Tech-palvelut opiskelijoiden peliprojektien käyttöön, kuinka Game Techin backend-palvelut otetaan käyttöön peliprojektissa, sekä kuinka Game Techin backend-palvelut eroavat muista vastaavista palveluista. Tutkimusosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin palvelun soveltuvuutta. Palvelun soveltuvuudelle asetettiin kriteerit, jotka saatiin selville haastatteluiden pohjalta. Haastattelimme tuo tekehitysprojektien toimintaa ohjaavia opettajia, jotta saimme selville, mitä kriteereitä palvelun tulisi täyttää.
Toisessa tutkimusosassa on luotu käyttöopas Amazonin GameSparks-palvelulle. Käyttöopasta varten luotiin Unityn graafisella editorilla yksinkertainen peliprojekti, jossa palvelu otettiin vaihe vaiheelta käyttöön ja esiteltiin sen ominaisuuksia. Käyttöoppaan tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat hyödyntää opasta omissa peliprojekteissaan. GameSparks-palvelua vertailtiin ennen tätä vielä muihin vastaaviin BaaS-palveluihin, jotta saatiin selville, onko markkinoilla muita samanlaisia palveluita, joita opiskelijat voisivat projekteissaan hyödyntää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma.