Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Trendien ennustaminen muotialan pk-yrityksissä

Riikonen, Viivi (2019)

 
Avaa tiedosto
Riikonen Viivi.pdf (571.3Kt)
Lataukset: 


Riikonen, Viivi
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416985
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pienissä ja keskisuurissa vaateyrityksissä ennustetaan muodin trendejä, ja miten trendejä kannattaisi ennustaa, jotta ennustamisesta olisi mahdollisimman paljon hyötyä yrityksen toiminnan kannalta. Tutkimuksessa siis selvitettiin sitä, mitkä trendien ennustusmenetelmät ovat kaikkein toimivimpia. Tämän lisäksi haluttiin selvittää trendi- ja muotituotteiden jaottumista yritysten valikoimissa sekä tutkia onko valikoimalla vaikutusta käytettyihin ennustusmenetelmiin.

Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastateltavia oli yhteensä kuusi kappaletta, ja haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina.

Tutkimuksessa selvisi, että trendien laaja-alainen seuraaminen koetaan välttämättömäksi muotialalla. Muodin trendien lisäksi myös yhteiskunnallisten trendien huomioimista pidettiin tärkeänä, sillä niiden koettiin vaikuttavan suuresti myös muotiin. Trendien ennustamisen apuna käytetään nykypäivänä erityisesti sosiaalisen median eri kanavia sekä muita muodin nettisivuja. Tämän lisäksi aikaisemmat myyntitulokset ja niiden analysoiminen ovat tärkeässä roolissa trendejä ennustettaessa.

Valikoimien erot eivät vaikuttaneet siihen, että trendejä olisi ennustettu eri tavalla. Valikoiman rakenteesta riippumatta kaikki kokivat trendien ennustaminen elintärkeäksi, vaikka valikoiman painopisteenä eivät olisikaan olleet trendituotteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste