Tyttöjen kirjoituksia : Draama-MES®-menetelmä lastensuojelutaustaisille nuorille
Hellstén, Anna (2019)
Hellstén, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416959
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena on kuvata kehittämishankkeeni Tyttöjen kirjoituksia kulkua. Hankkeessa työpari Veera Alaverronen (Teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK, PsM) ja Anna Hellstén (teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK, yhteisöpedagogi AMK) kehittivät lastensuojelutaustaisille nuorille Draama-MES®-menetelmän soveltavan teatterin keinoin. Draama-MES®-menetelmän sisältö pohjautuu lastensuolejuyritys Neljä Astetta Oy:n kehittämään MES®-ohjelmaan.
MES®-ohjelma on lastensuojelun vanhempien kanssa tehtävään työhön kehitetty prosessimainen itsetuntemuksen kasvuohjelma ja ryhmätyömalli. Kehittämämme Draama-MES®-menetelmä on tässä työssä sovellettu aikuistumisen kynnyksellä oleville lastensuojelutaustan omaaville nuorille.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osa jakautui kahteen vaiheeseen, Draama-MES®-ryhmäprosessiin sekä sitä seuranneeseen taiteelliseen prosessiin, josta syntyi teatteriesitys Tyttöjen kirjoituksia. Varsinaisen toteutuksen lisäksi hankkeeseen on liittynyt paljon kehittämis- ja tuottamistyötä uusien toimintatapojen ja resurssien keräämisen puitteissa. Kehittämishankkeen tulokset olivat myönteisiä. Menetelmän pilottiversio keräsi ainoastaan positiivista palautetta niin osallistujiltaan kuin yleisöltä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään tarkemmin Neljä Astetta Oy:n kehittämä MES®-ohjelma, hanketta varten kehitetty Draama-MES®-menetelmä, sekä avataan Tyttöjen kirjoituksia -projektin kulkua. Viimeisessä luvussa, Soveltavan taiteen tienraivaajat, pohditaan kyseessä olevan menetelmän konseptoimisen haasteita, sekä esitellään työstä tehtävät päätelmät.
The goal of this Master´s Thesis is to describe my development project Tyttöjen kirjoituksia. In the project, colleagues Veera Alaverronen (PsM, Drama instructor) and Anna Hellstén (Drama instructor, Community educator) developed Drama MES® Method for the young people with child protection background. The Drama MES® Method was done with applied theater methods and it was based on child protection company Neljä Astetta Oy´s MES® Program.
MES® Pprogram is a self-knowledge process wrapped in a team work model for clients who have children under child protection services. The program focuses on self-knowledge development. The Drama MES® Method in this work has been applied for the young people with child protection background.
The concrete part of my development project is divided in two sections, The Drama MES® group and the following artistic process, what became the Tyttöjen kirjoituksia, applied and contemporary play. Along with the projects concrete work came also a lot of development and production work with creating new ways and collecting resources. The outcome of this development project was outstanding. Drama MES® Methods pilot version received only positive feedback from its participants as well as from its audience.
This Master´s Thesis introduce Neljä Astetta Oy`s MES® Program, The Drama MES® Method made for this project, and tells more about the applied theater project called Tyttöjen kirjoituksia. In the last chapter, Soveltavan taiteen tienraivaajat, The Master´s Thesis discus about challenges of the Drama MES® Method wrapping into a concept. The final chapter also introduces the conclusions of this work.
MES®-ohjelma on lastensuojelun vanhempien kanssa tehtävään työhön kehitetty prosessimainen itsetuntemuksen kasvuohjelma ja ryhmätyömalli. Kehittämämme Draama-MES®-menetelmä on tässä työssä sovellettu aikuistumisen kynnyksellä oleville lastensuojelutaustan omaaville nuorille.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osa jakautui kahteen vaiheeseen, Draama-MES®-ryhmäprosessiin sekä sitä seuranneeseen taiteelliseen prosessiin, josta syntyi teatteriesitys Tyttöjen kirjoituksia. Varsinaisen toteutuksen lisäksi hankkeeseen on liittynyt paljon kehittämis- ja tuottamistyötä uusien toimintatapojen ja resurssien keräämisen puitteissa. Kehittämishankkeen tulokset olivat myönteisiä. Menetelmän pilottiversio keräsi ainoastaan positiivista palautetta niin osallistujiltaan kuin yleisöltä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään tarkemmin Neljä Astetta Oy:n kehittämä MES®-ohjelma, hanketta varten kehitetty Draama-MES®-menetelmä, sekä avataan Tyttöjen kirjoituksia -projektin kulkua. Viimeisessä luvussa, Soveltavan taiteen tienraivaajat, pohditaan kyseessä olevan menetelmän konseptoimisen haasteita, sekä esitellään työstä tehtävät päätelmät.
The goal of this Master´s Thesis is to describe my development project Tyttöjen kirjoituksia. In the project, colleagues Veera Alaverronen (PsM, Drama instructor) and Anna Hellstén (Drama instructor, Community educator) developed Drama MES® Method for the young people with child protection background. The Drama MES® Method was done with applied theater methods and it was based on child protection company Neljä Astetta Oy´s MES® Program.
MES® Pprogram is a self-knowledge process wrapped in a team work model for clients who have children under child protection services. The program focuses on self-knowledge development. The Drama MES® Method in this work has been applied for the young people with child protection background.
The concrete part of my development project is divided in two sections, The Drama MES® group and the following artistic process, what became the Tyttöjen kirjoituksia, applied and contemporary play. Along with the projects concrete work came also a lot of development and production work with creating new ways and collecting resources. The outcome of this development project was outstanding. Drama MES® Methods pilot version received only positive feedback from its participants as well as from its audience.
This Master´s Thesis introduce Neljä Astetta Oy`s MES® Program, The Drama MES® Method made for this project, and tells more about the applied theater project called Tyttöjen kirjoituksia. In the last chapter, Soveltavan taiteen tienraivaajat, The Master´s Thesis discus about challenges of the Drama MES® Method wrapping into a concept. The final chapter also introduces the conclusions of this work.