Saapuvien hedelmä- ja vihanneslavojen käsittelykunnon selvittäminen Kesko Logistiikassa
Koivuluoma, Jussi (2019)
Koivuluoma, Jussi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416973
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Kesko Logistiikkaan ulkomailta saapuvien vinojen hedelmä- ja vihanneslavojen (hevi-lavojen) käsittelykuntoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä lavakuormien vinouteen sekä esittää kehitysehdotuksia hevi-lavojen laadun parantamiseksi. Kehitysehdotuksien pohjalta opinnäytetyössä oli tavoitteena myös toteuttaa pilotointi, jossa hevi-tuotteiden saapumiskuntoa kehitettäisiin.
Opinnäytetyön aineistonkeruunmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluita. Havainnointi toteutettiin tutustumalla Kesko Logistiikan vastaanottotoimintoihin ja tutkimalla vastaanottoon saapuneiden hevi-lavojen kuntoa. Opinnäytetyössä haastateltiin henkilöitä kaikista hevi-tuotteiden tuontiprosessiin liittyvistä yksiköistä eli hankinnasta, huolinnasta ja vastaanotosta, jotta hevi-tuotteiden tuonnin eri vaiheista saatiin mahdollisimman tarkkaa tietoa.
Kosteuden takia heikentyneet pahvilaatikot on yleisin syy pahvilaatikoiden pettämiseen ja lavakuormien vinoutumiseen. Yleisimmin pahvilaatikot kostuvat lämpötilahallittavissa kuormatiloissa, kun hevi-tuotteita ei ole jäähdytetty riittävästi niiden lähtömaissa. Tällöin kylmemmissä kuormatiloissa hevi-tuotteista haihtuu kosteutta, joka lopulta tiivistyy vedeksi jäähdytetyissä kuormatiloissa.
Kosteuden takia vinoutuneissa lavakuormissa on tärkeää vähentää ylimääräisen kosteuden sitoutumista pahvilaatikoihin. Hevi-tuotteiden jäähdyttäminen lähtömaissa tuotteiden kuljetuksissa määrättyihin lämpötiloihin poistaa kosteuden muodostumista toimivissa kuormatiloissa.
Opinnäytetyössä pilottiehdotuksena esitettiin hevi-tuotteiden jäähdyttämistä valituissa lähtömaissa vastaamaan kuormatiloille asetettuja lämpötiloja. Ajankohdasta johtuen pilottia ei kuitenkaan ollut mahdollista toteuttaa, sillä kohdemaiden suurin tuonti rajoittuu tammi-huhtikuun välille.
Opinnäytetyön aineistonkeruunmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastatteluita. Havainnointi toteutettiin tutustumalla Kesko Logistiikan vastaanottotoimintoihin ja tutkimalla vastaanottoon saapuneiden hevi-lavojen kuntoa. Opinnäytetyössä haastateltiin henkilöitä kaikista hevi-tuotteiden tuontiprosessiin liittyvistä yksiköistä eli hankinnasta, huolinnasta ja vastaanotosta, jotta hevi-tuotteiden tuonnin eri vaiheista saatiin mahdollisimman tarkkaa tietoa.
Kosteuden takia heikentyneet pahvilaatikot on yleisin syy pahvilaatikoiden pettämiseen ja lavakuormien vinoutumiseen. Yleisimmin pahvilaatikot kostuvat lämpötilahallittavissa kuormatiloissa, kun hevi-tuotteita ei ole jäähdytetty riittävästi niiden lähtömaissa. Tällöin kylmemmissä kuormatiloissa hevi-tuotteista haihtuu kosteutta, joka lopulta tiivistyy vedeksi jäähdytetyissä kuormatiloissa.
Kosteuden takia vinoutuneissa lavakuormissa on tärkeää vähentää ylimääräisen kosteuden sitoutumista pahvilaatikoihin. Hevi-tuotteiden jäähdyttäminen lähtömaissa tuotteiden kuljetuksissa määrättyihin lämpötiloihin poistaa kosteuden muodostumista toimivissa kuormatiloissa.
Opinnäytetyössä pilottiehdotuksena esitettiin hevi-tuotteiden jäähdyttämistä valituissa lähtömaissa vastaamaan kuormatiloille asetettuja lämpötiloja. Ajankohdasta johtuen pilottia ei kuitenkaan ollut mahdollista toteuttaa, sillä kohdemaiden suurin tuonti rajoittuu tammi-huhtikuun välille.