Sairaanhoitajien kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnista Soiten lääkärinvastaanotoilla
Kivipuro, Salla; Pohjonen, Sanna (2019)
Kivipuro, Salla
Pohjonen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnista lääkärinvastaanotolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnin kehittämisessä lääkärinvastaanotolla. Opinnäytetyössämme tutkimme sairaanhoitajien kokemuksia hoidon tarpeen arvioinnista lääkärinvastaanotolla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kolmea sairaanhoitajaa, jotka työskentelevät Soiten lääkärinvastaanotolla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin, että vastaanotoilla hoidon tarvetta arvioidaan asiakaslähtöisesti. Jokainen sairaanhoitaja tiesi, mitä hoidon tarpeen arvioinnin prosessi sisältää ja miten sitä toteutetaan. Apunaan työssään sairaanhoitajat käyttävät erilaisia tietokantoja sekä konsultoivat toisiaan ja lääkäreitä. Sairaanhoitajat kokivat, että hoidon tarpeen arviointia on hankalampaa tehdä puhelimessa kuin kasvotusten. Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajalta tarvitaan vastaanotolla tietoa eri sairauk-sista, päätöksentekotaitoa sekä vuorovaikutustaitoja. Kiire, lääkärivaje sekä oikean tiedon saaminen potilaalta koettiin haasteiksi. Sairaanhoitajat toivoivat lisää lääkäriaikoja, henkilökuntaa sekä sähköisiä palveluita vastaanotolle. Parempaa tiedonvälitystä toivottiin niin henkilökunnalle kuin asiakkaille. Sairaanhoitajat haluavat kehittää osaamistaan, ja he toivoivat pääsevänsä enemmän erilaisiin koulutuksiin.
Sairaanhoitajilla on vahva tieto hoidon tarpeen arvioinnin sisällöstä. Heillä on hoidon tarpeen arvioinnissa tarvittavaa ammatillista osaamista. Heidän osaamistaan voidaan ylläpitää säännöllisillä täydennyskoulutuksilla sekä käymällä säännöllisiä kehityskeskusteluja esimiehen kanssa. Hoidon tarpeen arviointia voidaan kehittää lääkäreiden ja hoitajien välisellä yhteistyöllä. Lääkäreiden ja hoitajien välistä yhteistyötä voidaan kehittää panostamalla yhteisiin koulutuksiin. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnin kehittämiseen vastaanotoilla. Tutkimustulokset toimivat myös positiivisena palautteena vastaanoton sairaanhoitajille. The purpose of the thesis was to describe nurses’ experiences of the assessment of the need for treatment. The aim of the thesis was to gain information that can be utilized for developing the assessment of the need for a doctor’s appointment. In the thesis we studied nurses’ experiences of the assessment of need for treatment at a doctor’s appointment.
The thesis was carried out using qualitative research method. A theme interview was used as a data collection method, in which three nurses, who work for Soite’s doctor’s reception, were interviewed. The interviews were carried out as individual interviews. The interviews were analyzed using inductive content analysis.
The results of the thesis suggested, that the nurses have strong know-how about the content of the assessment of the need for treatment. The need for treatment is evaluated customer-oriented. To help their work the nurses use different kinds of databases, and consult each other and the doctors. Nurses told that the assessment of the need for treatment is more difficult to do on the phone than at a doctor’s reception. The results suggested that the nurses need information about different sicknesses, decision-making skills, and interpersonal skills, when working at the reception. Hurry, the shortage of doctors, and getting the correct information from the patient were experienced as challenges. The nurses wished for more doctor’s appointment times, staff and e-services at the reception. Better communication was wished for by both the staff and the customers. In addition the nurses want to develop their own skills, and they were hoping to get to different kinds of trainings.
Nurses have a strong knowledge of the content of the treatment need assessment. Nurses have the professional skills needed to assess the need for treatment. Nurses' skills can be maintained through regular inservice training and regular development discussions with the supervisor. The assessment of the need for treatment can be developed through collaboration between doctors and nurses. Cooperation between doctors and nurses can be developed by focusing on joint training. The results of this thesis can be utilized to develop the need for assessment of treatment needs at the reception. The research results also serve as positive feedback to the nurses at the reception.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin kolmea sairaanhoitajaa, jotka työskentelevät Soiten lääkärinvastaanotolla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin, että vastaanotoilla hoidon tarvetta arvioidaan asiakaslähtöisesti. Jokainen sairaanhoitaja tiesi, mitä hoidon tarpeen arvioinnin prosessi sisältää ja miten sitä toteutetaan. Apunaan työssään sairaanhoitajat käyttävät erilaisia tietokantoja sekä konsultoivat toisiaan ja lääkäreitä. Sairaanhoitajat kokivat, että hoidon tarpeen arviointia on hankalampaa tehdä puhelimessa kuin kasvotusten. Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajalta tarvitaan vastaanotolla tietoa eri sairauk-sista, päätöksentekotaitoa sekä vuorovaikutustaitoja. Kiire, lääkärivaje sekä oikean tiedon saaminen potilaalta koettiin haasteiksi. Sairaanhoitajat toivoivat lisää lääkäriaikoja, henkilökuntaa sekä sähköisiä palveluita vastaanotolle. Parempaa tiedonvälitystä toivottiin niin henkilökunnalle kuin asiakkaille. Sairaanhoitajat haluavat kehittää osaamistaan, ja he toivoivat pääsevänsä enemmän erilaisiin koulutuksiin.
Sairaanhoitajilla on vahva tieto hoidon tarpeen arvioinnin sisällöstä. Heillä on hoidon tarpeen arvioinnissa tarvittavaa ammatillista osaamista. Heidän osaamistaan voidaan ylläpitää säännöllisillä täydennyskoulutuksilla sekä käymällä säännöllisiä kehityskeskusteluja esimiehen kanssa. Hoidon tarpeen arviointia voidaan kehittää lääkäreiden ja hoitajien välisellä yhteistyöllä. Lääkäreiden ja hoitajien välistä yhteistyötä voidaan kehittää panostamalla yhteisiin koulutuksiin. Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoidon tarpeen arvioinnin kehittämiseen vastaanotoilla. Tutkimustulokset toimivat myös positiivisena palautteena vastaanoton sairaanhoitajille.
The thesis was carried out using qualitative research method. A theme interview was used as a data collection method, in which three nurses, who work for Soite’s doctor’s reception, were interviewed. The interviews were carried out as individual interviews. The interviews were analyzed using inductive content analysis.
The results of the thesis suggested, that the nurses have strong know-how about the content of the assessment of the need for treatment. The need for treatment is evaluated customer-oriented. To help their work the nurses use different kinds of databases, and consult each other and the doctors. Nurses told that the assessment of the need for treatment is more difficult to do on the phone than at a doctor’s reception. The results suggested that the nurses need information about different sicknesses, decision-making skills, and interpersonal skills, when working at the reception. Hurry, the shortage of doctors, and getting the correct information from the patient were experienced as challenges. The nurses wished for more doctor’s appointment times, staff and e-services at the reception. Better communication was wished for by both the staff and the customers. In addition the nurses want to develop their own skills, and they were hoping to get to different kinds of trainings.
Nurses have a strong knowledge of the content of the treatment need assessment. Nurses have the professional skills needed to assess the need for treatment. Nurses' skills can be maintained through regular inservice training and regular development discussions with the supervisor. The assessment of the need for treatment can be developed through collaboration between doctors and nurses. Cooperation between doctors and nurses can be developed by focusing on joint training. The results of this thesis can be utilized to develop the need for assessment of treatment needs at the reception. The research results also serve as positive feedback to the nurses at the reception.