Terveysalan opiskelijan alkutaipaleet : video aloittaville opiskelijoille
Minkkinen, Karo (2019)
Minkkinen, Karo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mitkä asiat ovat tärkeässä roolissa uusien terveysalan opiskelijoiden aloittaessa opinnot. Tavoitteena oli kehittää aloittavien opiskelijoiden tiedonsaantia ja tukea heidän opiskelun aloitusta tarjoamalla heille toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena video opintojen alkutaipaleen tärkeistä asioista. Toiveena oli, että Turun ammattikorkeakoulu voisi hyödyntää videota aloittaville terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu.
Videon tietoperustaa varten haastateltiin sähköpostitse Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa. Vastaukset käsiteltiin ja analysoitiin kysymys teemoittain. Vastauksista koottiin yhteenveto, joka sisälsi esille nousseita teemoja ja tärkeimmiksi koettuja asioita. Opinnäytetyössä huomioitiin salassapitovelvollisuus liittyen haastateltaviin ja heidän vastauksiin.
Opinnäytetyön haastatteluiden keskeisimpinä tuloksina oli, että uudet opiskelijat kysyvät keskimääräisesti eniten Optiman, Pepin ja Messin tietojärjestelmien käytöstä. Tuutorit ja opettajatuutorit vastaavat opiskelijoiden perehdytyksestä ja erityisesti tuutoreiden toimintaa pidettiin tärkeässä roolissa. Lisäksi haastateltavat korostivat, että korkeakouluopiskeluun sisäänpääsy vie aikaa.
Videota varten tehtiin käsikirjoitus, joka äänitettiin ja liitettiin videoon editointivaiheessa. Videolla näkyi Turun ammattikorkeakoulun ICT kampuksen tiloja sisältä ja ulkoa. Videosta tuli 3,11min pitkä ja siinä käsiteltiin haastateltavien kokemia tärkeitä asioita, joita olisi tarpeellista kertoa uusille opiskelijoille. Video julkaistiin Turun ammattikorkeakoulun YouTube kanavan suljetulla foorumilla. Purpose of the thesis was to identify those matters that play an important role when new health students begin their studies. The aim was to develop an access to information which would support the start of the studies. A guiding video was created. The video includes issues which are important for the beginners. The idea was to provide the video for Turku University of Applied Sciences to be utilized in orientation of the new health students. The thesis was commissioned by Turku University of Applied Sciences.
For the orientational video the students and the staff of Turku University of Applied Sciences were interviewed. The interview was done by email. Responses were processed and analyzed question by theme. A summary of answers was collected. The summary includes theme that were highlighted and issues which were seen as most important for the new students. The thesis took into account the duty of confidentiality obligation of the interviewees and their answers.
The main results of the interviews in the thesis were that the new students on average ask most about the use of Optima, Peppi and Messi information systems. Tuutors and teachertuutors are responsible for the orientation of the students, and in particular the activities of the tuutors played an important role. In addition, the interviewees emphasise that the orientation to the university studies takes time.
For the video a script was made, which was recorded and added to the video during editing. In the video you can see the ICT campus of the University of Applied Sciences of Turku from inside and outside. The video became 3.11 minutes long and it dealt with the important things the interviewees felt new students should be told. The video was published on the closed forum of the Turku University of Applied Sciences YouTube channel.
Videon tietoperustaa varten haastateltiin sähköpostitse Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja henkilökuntaa. Vastaukset käsiteltiin ja analysoitiin kysymys teemoittain. Vastauksista koottiin yhteenveto, joka sisälsi esille nousseita teemoja ja tärkeimmiksi koettuja asioita. Opinnäytetyössä huomioitiin salassapitovelvollisuus liittyen haastateltaviin ja heidän vastauksiin.
Opinnäytetyön haastatteluiden keskeisimpinä tuloksina oli, että uudet opiskelijat kysyvät keskimääräisesti eniten Optiman, Pepin ja Messin tietojärjestelmien käytöstä. Tuutorit ja opettajatuutorit vastaavat opiskelijoiden perehdytyksestä ja erityisesti tuutoreiden toimintaa pidettiin tärkeässä roolissa. Lisäksi haastateltavat korostivat, että korkeakouluopiskeluun sisäänpääsy vie aikaa.
Videota varten tehtiin käsikirjoitus, joka äänitettiin ja liitettiin videoon editointivaiheessa. Videolla näkyi Turun ammattikorkeakoulun ICT kampuksen tiloja sisältä ja ulkoa. Videosta tuli 3,11min pitkä ja siinä käsiteltiin haastateltavien kokemia tärkeitä asioita, joita olisi tarpeellista kertoa uusille opiskelijoille. Video julkaistiin Turun ammattikorkeakoulun YouTube kanavan suljetulla foorumilla.
For the orientational video the students and the staff of Turku University of Applied Sciences were interviewed. The interview was done by email. Responses were processed and analyzed question by theme. A summary of answers was collected. The summary includes theme that were highlighted and issues which were seen as most important for the new students. The thesis took into account the duty of confidentiality obligation of the interviewees and their answers.
The main results of the interviews in the thesis were that the new students on average ask most about the use of Optima, Peppi and Messi information systems. Tuutors and teachertuutors are responsible for the orientation of the students, and in particular the activities of the tuutors played an important role. In addition, the interviewees emphasise that the orientation to the university studies takes time.
For the video a script was made, which was recorded and added to the video during editing. In the video you can see the ICT campus of the University of Applied Sciences of Turku from inside and outside. The video became 3.11 minutes long and it dealt with the important things the interviewees felt new students should be told. The video was published on the closed forum of the Turku University of Applied Sciences YouTube channel.