Sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaaminen suomen- ja englanninkielisissä koulutusohjelmissa
Kanervo, Mar-Leena (2019)
Kanervo, Mar-Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061617060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061617060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamista Turun ammattikorkeakoulun suomen- ja englanninkielisissä koulutusohjelmissa sekä selvittää lääkehoidon opetuksen kehittämiskohteita. Opinnäytetyö on osa Erasmus+ rahoitteista the eMedication Passport -projektia.
Lääkehoidon osaamista selvitettiin MCAF -kyselyllä. Näkemyksiä opetuksen kehittämiskohteista selvitettiin avoimilla kysymyksillä. Kysely lähetettiin sähköisesti kaikille Turun ammattikorkeakoulun 1. lukukauden suorittaneille suomen- ja englanninkielisen koulutusohjelman sairaanhoitajaopiskelijoille (N=520). Kyselyyn vastasi 67 suomenkielistä (vastausprosentti 13 %) ja 19 englanninkielisen koulutusohjelman opiskelijaa (vastausprosentti 44 %). Kyselyn vastausprosentti oli suomenkielisessä koulutusohjelmassa 12,9 % ja englanninkielisessä 44,2 %. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella lääkehoidon kokonaisosaaminen oli 67 % oikeita vastauksia. Sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisessa lääkelaskennassa ja farmakologiassa on parannettavaa. Opiskelijat suhtautuivat kriittisesti lääkehoidon opetukseen ja opettajien kompetenssiin. Opetuksessa tulisi hyödyntää enemmän teorian yhdistämistä käytäntöön ja eri opetusmenetelmiä. Lähiopetuksen määrää tulisi lisätä. Lääkehoidon potilasohjausta ja voinnin tarkkailua pitäisi olla enemmän. Alhainen vastausprosentti on huomioitava tuloksia arvioitaessa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat opettajien käyttämien opetusmenetelmien ja oppimateriaalien sekä lääkehoidon tenttien sisältöjen tutkiminen opetuksen kehittämiseksi. The purpose of this thesis was to explore medication competence of nursing students in Finnish and English Bachelor`s degree programmes at Turku University of Applied Sciences and to find out development needs in teaching medication. The thesis was part of the Erasmus+ funded the eMedication Passport project.
The methods used in this study were MCAF questionnaire in medication competence evaluation and open-ended questions on evaluation of students` experiences on medication education. The questionnaire was sent electronically to all nursing students that had passed the 1st semester (N=520). 67 nursing students from Finnish speaking bachelor programme and 19 students from English speaking programme answered. The survey response rate was 17 %. The data was analysed with statistical methods and content analysis.
The results show that the overall medication competence of nursing students was 67 % correct answers. Students need more skills on medication calculation and pharmacology. Nursing students were critical towards the teaching of medication and teachers` competence. Students would prefer more use of different teaching methods, combination of theory and practical training and teaching in class. More teaching in patient education and observation is needed. Low response rate ned to be recognised when generalising the study results.
This study indicates that more research should be done about the teaching methods, materials and the contents of the exams teachers use to be able to develop teaching.
Lääkehoidon osaamista selvitettiin MCAF -kyselyllä. Näkemyksiä opetuksen kehittämiskohteista selvitettiin avoimilla kysymyksillä. Kysely lähetettiin sähköisesti kaikille Turun ammattikorkeakoulun 1. lukukauden suorittaneille suomen- ja englanninkielisen koulutusohjelman sairaanhoitajaopiskelijoille (N=520). Kyselyyn vastasi 67 suomenkielistä (vastausprosentti 13 %) ja 19 englanninkielisen koulutusohjelman opiskelijaa (vastausprosentti 44 %). Kyselyn vastausprosentti oli suomenkielisessä koulutusohjelmassa 12,9 % ja englanninkielisessä 44,2 %. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia.
Tulosten perusteella lääkehoidon kokonaisosaaminen oli 67 % oikeita vastauksia. Sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisessa lääkelaskennassa ja farmakologiassa on parannettavaa. Opiskelijat suhtautuivat kriittisesti lääkehoidon opetukseen ja opettajien kompetenssiin. Opetuksessa tulisi hyödyntää enemmän teorian yhdistämistä käytäntöön ja eri opetusmenetelmiä. Lähiopetuksen määrää tulisi lisätä. Lääkehoidon potilasohjausta ja voinnin tarkkailua pitäisi olla enemmän. Alhainen vastausprosentti on huomioitava tuloksia arvioitaessa.
Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat opettajien käyttämien opetusmenetelmien ja oppimateriaalien sekä lääkehoidon tenttien sisältöjen tutkiminen opetuksen kehittämiseksi.
The methods used in this study were MCAF questionnaire in medication competence evaluation and open-ended questions on evaluation of students` experiences on medication education. The questionnaire was sent electronically to all nursing students that had passed the 1st semester (N=520). 67 nursing students from Finnish speaking bachelor programme and 19 students from English speaking programme answered. The survey response rate was 17 %. The data was analysed with statistical methods and content analysis.
The results show that the overall medication competence of nursing students was 67 % correct answers. Students need more skills on medication calculation and pharmacology. Nursing students were critical towards the teaching of medication and teachers` competence. Students would prefer more use of different teaching methods, combination of theory and practical training and teaching in class. More teaching in patient education and observation is needed. Low response rate ned to be recognised when generalising the study results.
This study indicates that more research should be done about the teaching methods, materials and the contents of the exams teachers use to be able to develop teaching.