Työlaitevalmistuksen materiaalinohjauksen kehittäminen
Niekka, Mika (2019)
Niekka, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työlaitevalmistuksen materiaalinohjausta loimaalaisessa metalliteollisuuden alan yrityksessä.
Työ toteutettiin toimeksiantajan Vilakone Oy:n työlaitevalmistuksessa perustuen kokemukseen, havainnointiin ja historiatietoihin. Varastoinnin suurimmat ongelmat kohdeyrityksessä olivat puutteelliset varastopaikkatiedot sekä vanhentuneet nimikekortit.
Varastonhallinnan avuksi otettiin käyttöön toiminnanohjausjärjestelmästä laajennettu tuoteryhmä, jonka avulla nimikkeet voitiin luokitella työlaitekohtaisesti ja kyseistä luokkaa voitiin ohjata tilauspisteohjauksella.
Hiekoittimiin kuuluville nimikkeille perustettiin fyysiset hyllypaikat, ja hyllypaikkatiedot syötettiin toiminnanohjausjärjestelmään. Puutteelliset nimiketiedot sekä rakenteet korjattiin, osille tehtiin inventaari ja nimikkeille valmistettiin viivakoodilla varustetut tuotekortit. The topic of the thesis was developing materials management in a metal industry company.
The thesis was assigned by Vilakone Oy. The project was executed at the assignor’s attachment assembly based on experience, observation and history files. The biggest problems in warehousing were incomplete warehouse location information and outdated label cards.
An extended product category was taken in to use from the ERP system to help inventory management. Thanks to this extended product category the product items were able to be categorized as per attachment and that category could be controlled by the reorder point control.
Physical storage places were made for components that belonged to the sand spreaders and the storage places were entered to the ERP system. Incomplete product items and the bill of materials were repaired and an inventory of the parts was made and labels with barcodes were created.
Työ toteutettiin toimeksiantajan Vilakone Oy:n työlaitevalmistuksessa perustuen kokemukseen, havainnointiin ja historiatietoihin. Varastoinnin suurimmat ongelmat kohdeyrityksessä olivat puutteelliset varastopaikkatiedot sekä vanhentuneet nimikekortit.
Varastonhallinnan avuksi otettiin käyttöön toiminnanohjausjärjestelmästä laajennettu tuoteryhmä, jonka avulla nimikkeet voitiin luokitella työlaitekohtaisesti ja kyseistä luokkaa voitiin ohjata tilauspisteohjauksella.
Hiekoittimiin kuuluville nimikkeille perustettiin fyysiset hyllypaikat, ja hyllypaikkatiedot syötettiin toiminnanohjausjärjestelmään. Puutteelliset nimiketiedot sekä rakenteet korjattiin, osille tehtiin inventaari ja nimikkeille valmistettiin viivakoodilla varustetut tuotekortit.
The thesis was assigned by Vilakone Oy. The project was executed at the assignor’s attachment assembly based on experience, observation and history files. The biggest problems in warehousing were incomplete warehouse location information and outdated label cards.
An extended product category was taken in to use from the ERP system to help inventory management. Thanks to this extended product category the product items were able to be categorized as per attachment and that category could be controlled by the reorder point control.
Physical storage places were made for components that belonged to the sand spreaders and the storage places were entered to the ERP system. Incomplete product items and the bill of materials were repaired and an inventory of the parts was made and labels with barcodes were created.