Hitsatun kappaleen 3D-skannaaminen
Pusula, Johan (2019)
Pusula, Johan
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817315
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Turun ammattikorkeakoululle osana DigRob-hanketta. Vuonna 2018 alkaneen DigRob-hankkeen tavoitteena on luoda teknologiset mahdollisuudet ja menetelmät, jotta automatisoitua robottihitsausta voitaisiin hyödyntää kannattavasti myös yksilökappaleiden tuotannossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, voidaanko Artec Eva -3D-skannerilla kuvatun kappaleen mallista mitata ilman hitsauskiinnikkeitä hitsattujen korvakkeiden kulmaa samalla kun kappale on kiinnitettynä kappaletta käsittelevään robottiin skannauksen aikana. Tarkastelun kohteena on, muuttuuko korvakkeiden kulma hitsauksen vuoksi ja mikäli muuttuu, kuinka paljon, kun muuttuva kulma on saatu selville. Tämä muutos pyritään ottamaan huomioon silloitushitsauk-sessa, jotta hitsauksen jälkeen korvakkeiden ja kappaleen pohjan välinen kulma olisi haluttu 90 astetta. Skannerin avulla saatua skannausdataa tarkastellaan GOM Inspect -ohjemalla.
Artec Eva:n skannausten tutkiminen onnistui GOM Inspectillä helposti, vaikka skannatun kappaleen pinta oli paikoin epätasainen. Kaikki skannauksissa havaitut kulmien muutokset olivat sa-mansuuntaisia eli skannauksien mittaustulokset olivat yhdenmukaisia. This thesis is made for Turku University of Applied Sciences as part of the DigRob project. The aim of the DigRob project, which began in 2018, is to create technological possibility and methods for profitable use of automated robot welding in the production of individual items.
The aim of this thesis is to determine whether the model of a part scanned with a 3D scanner can be used to measure the angle of welded lugs with the part attached to the gripper during the scanning. The subject of the review is whether the angle of the lugs is changing during the welding and, if so, how much. When a variable angle is found, the aim is to take this change into tack welding in order to obtain a 90-degree angle between the lugs and the bottom of the body after welding. Scanner-derived scan data is inspected using the GOM Inspect software.
The inspection of Artec Eva's scans was easy with GOM Inspect, even though the surface of the scanned solid was partly uneven. All the angular changes detected in the scans were parallel, this means that the results of the measurements were consistent.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, voidaanko Artec Eva -3D-skannerilla kuvatun kappaleen mallista mitata ilman hitsauskiinnikkeitä hitsattujen korvakkeiden kulmaa samalla kun kappale on kiinnitettynä kappaletta käsittelevään robottiin skannauksen aikana. Tarkastelun kohteena on, muuttuuko korvakkeiden kulma hitsauksen vuoksi ja mikäli muuttuu, kuinka paljon, kun muuttuva kulma on saatu selville. Tämä muutos pyritään ottamaan huomioon silloitushitsauk-sessa, jotta hitsauksen jälkeen korvakkeiden ja kappaleen pohjan välinen kulma olisi haluttu 90 astetta. Skannerin avulla saatua skannausdataa tarkastellaan GOM Inspect -ohjemalla.
Artec Eva:n skannausten tutkiminen onnistui GOM Inspectillä helposti, vaikka skannatun kappaleen pinta oli paikoin epätasainen. Kaikki skannauksissa havaitut kulmien muutokset olivat sa-mansuuntaisia eli skannauksien mittaustulokset olivat yhdenmukaisia.
The aim of this thesis is to determine whether the model of a part scanned with a 3D scanner can be used to measure the angle of welded lugs with the part attached to the gripper during the scanning. The subject of the review is whether the angle of the lugs is changing during the welding and, if so, how much. When a variable angle is found, the aim is to take this change into tack welding in order to obtain a 90-degree angle between the lugs and the bottom of the body after welding. Scanner-derived scan data is inspected using the GOM Inspect software.
The inspection of Artec Eva's scans was easy with GOM Inspect, even though the surface of the scanned solid was partly uneven. All the angular changes detected in the scans were parallel, this means that the results of the measurements were consistent.