IBM Watson in a game project
Lintuaho, Iida (2019)
Lintuaho, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817317
Tiivistelmä
Tunnetuimmat puheentunnistuksen ja tekoälyn yhdistämisen käyttötapaukset ovat suurten yritysten virtuaaliavustajat, kuten Amazonin Alexa ja Applen Siri. Peleissä ja pienemmissä sovelluksissa niiden käyttö on lähes olematonta, sillä laadukkaan tekoälyn ja toimivan puheentunnistuksen kehittäminen on yksinäänkin työlästä toteuttaa alusta asti, eikä tarve niille ole vielä ollut kovin suuri. IBM Watsonin ja muiden samanlaisten teknologioiden avulla tilanne saattaa muuttua tulevaisuudessa, sillä ne tarjoavat jokaiselle peli- ja sovelluskehittäjälle mahdollisuuden lisätä tuotteeseensa sekä puheentunnistuksen että luonnollista kieltä ymmärtävän tekoälyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä virtuaalisessa todellisuudessa pelattavaan peliin ominaisuuksia, joissa IBM Watsonin työkaluja hyödyntäen kehitetään puheentunnistuksella ohjattavia osia, jotka vastaavat pelaajan toimiin tekoälyn avulla. Kyseinen peli, nimeltään A Day To Remember, on suunnattu dementian tunnistamiseen immersiivisellä tavalla pienten tehtävien ja kysymysten kautta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sovelluksia ja pelejä jotka käyttävät puheentunnistusta ja tekoälyä, sekä oppia IBM Watsonista. Mitä ominaisuuksia se tarjoaa, ja miten hyödyllinen se voi olla pienissä peliprojekteissa?
Watson-ominaisuuksien toteuttamisen jälkeen oli selvää, että tämän teknologian palveluista voi olla hyötyä erilaisissa peliprojekteissa. Niiden avulla voitiin helposti rakentaa luonnollista kieltä ymmärtäviä osia. Ominaisuuksien kehityksen aikana opittujen asioiden ja puheentunnistusta käyttävien pelien tutkimisen perusteella voidaan päätellä, että näiden työkalujen avulla on mahdollista luoda peleihin toimivia puheentunnistusta hyödyntäviä toimintoja.
Peli kehitettiin Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä Turku Game Labissa. The most popular combinations of speech recognition and artificial intelligence are the virtual assistants by big corporations like Amazon’s Alexa and Apple’s Siri. In games and smaller applications the use of artificial intelligence features with voice control is almost nonexistent, since the development of both of these technologies usually require too many resources compared to the gained benefit. With the help of IBM Watson and other similar technologies this situation might change in the future as cognitive systems become more common. Watson offers an easy and affordable solution to every game and software developer to add artificial intelligence for understanding natural language, speech recognition and many other features to their products, something that would have been difficult to do previously.
The object for this thesis was to add new features to a virtual reality game with IBM Watson’s Assistant, Speech to Text and Text to Speech services. This game, called A Day To Remember, aims to recognize dementia in an immersive way with small tasks and questions. With Watson the player is given instructions and they can control parts of the game with speech. Additionally, games and applications using speech recognition and natural language processing were researched along with IBM Watson’s history, features and capabilities.
After implementing the Watson features it was clear that this technology can be beneficial in different game projects. With the Watson services it was easy to build elements that understand natural language. Based on the experience gained during this project and the research done on games utilizing speech recognition, it can be concluded that it is possible to create playable games able to understand speech and natural language with these tools.
The game was developed with Unity and C# in Turku Game Lab
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä virtuaalisessa todellisuudessa pelattavaan peliin ominaisuuksia, joissa IBM Watsonin työkaluja hyödyntäen kehitetään puheentunnistuksella ohjattavia osia, jotka vastaavat pelaajan toimiin tekoälyn avulla. Kyseinen peli, nimeltään A Day To Remember, on suunnattu dementian tunnistamiseen immersiivisellä tavalla pienten tehtävien ja kysymysten kautta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sovelluksia ja pelejä jotka käyttävät puheentunnistusta ja tekoälyä, sekä oppia IBM Watsonista. Mitä ominaisuuksia se tarjoaa, ja miten hyödyllinen se voi olla pienissä peliprojekteissa?
Watson-ominaisuuksien toteuttamisen jälkeen oli selvää, että tämän teknologian palveluista voi olla hyötyä erilaisissa peliprojekteissa. Niiden avulla voitiin helposti rakentaa luonnollista kieltä ymmärtäviä osia. Ominaisuuksien kehityksen aikana opittujen asioiden ja puheentunnistusta käyttävien pelien tutkimisen perusteella voidaan päätellä, että näiden työkalujen avulla on mahdollista luoda peleihin toimivia puheentunnistusta hyödyntäviä toimintoja.
Peli kehitettiin Unity-pelimoottorilla ja C#-ohjelmointikielellä Turku Game Labissa.
The object for this thesis was to add new features to a virtual reality game with IBM Watson’s Assistant, Speech to Text and Text to Speech services. This game, called A Day To Remember, aims to recognize dementia in an immersive way with small tasks and questions. With Watson the player is given instructions and they can control parts of the game with speech. Additionally, games and applications using speech recognition and natural language processing were researched along with IBM Watson’s history, features and capabilities.
After implementing the Watson features it was clear that this technology can be beneficial in different game projects. With the Watson services it was easy to build elements that understand natural language. Based on the experience gained during this project and the research done on games utilizing speech recognition, it can be concluded that it is possible to create playable games able to understand speech and natural language with these tools.
The game was developed with Unity and C# in Turku Game Lab