Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskeluhuoltotyön kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa : koulutusmalli täydennyskoulutukseen

Jussila, Virpi (2019)

Avaa tiedosto
Jussila_Virpi.pdf (759.2Kt)
Lataukset: 


Jussila, Virpi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817319
Tiivistelmä
Perusopetuksen, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijat ovat oikeutettuja opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuoltoon sisältyy yksittäiselle opiskelijalle annettavat koulu- ja opiskeluterveydenhuoltopalvelut, opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut, monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto ja erityisoppilaitoksissa koulutuksen järjestäjän sosiaali- ja terveyspalveluja. Yhteisöllinen opiskeluhuolto sisältää oppilaitosyhteisön toimintakulttuurin ja toimet, joilla oppilaitosyhteisössä edistetään oppimista, vuorovaikutusta, terveyttä, hyvinvointia, osallisuutta ja sosiaalista vastuullisuutta.

Ammattiopisto Spesia oli mukana opetushallituksen rahoittamassa Yhdessä turvallista ja yhteisöllistä oppilaitosta rakentamaan -täydennyskoulutushankkeessa, jossa kehitettiin vuosina 2017 ja 2018 oppilaitosten hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista sekä kehitettiin osallisuutta, motivaatiota ja yksilöllisyyttä tukevia toimintamalleja. Kehittämisprojekti toteutettiin Ammattiopisto Spesiassa Yhteisöllinen opiskeluhuolto ja erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa -koulutuskokonaisuudessa.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää käytännön työelämää ja tieteellistä tutkimusta yhdistävä dialogisen keskustelun menetelmiä soveltava koulutusmalli opiskeluhuoltotyön kehittämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli työkalujen ja työskentelymallien kehittäminen yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnitteluun ja toteuttamiseen erityisen tuen tarve huomioiden, oppimisympäristöjen esteettömyyden ja saavutettavuuden edistäminen sekä työtapojen kehittäminen varhaisen tuen tarpeen tunnistamiseen ja opiskelijan tukemiseen ammatillisessa koulutuksessa.

Yhteisöllinen opiskeluhuolto ja erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa -koulutuskokonaisuuden yhteydessä tehdyn toimintatutkimuksen tuloksena kehitettiin dialogisen keskustelun menetelmiä soveltava koulutusmalli. Koulutusmalli suunniteltiin opiskeluhuoltotyön kehittämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Malli on sovellettavissa erilaisiin asiantuntijaorganisaatioihin täydennyskoulutusmalliksi.
 
Pupils in primary and lower secondary school as well as students in upper secondary school and in vocational education have the right to student welfare services. Student welfare is arranged as individual and communal student welfare. Individual student welfare includes student healthcare services as well as the services of psychologists and student social workers. Communal student welfare is preventive student welfare that supports the school community as whole. This means that in the school community there is an institutional culture that includes collaborative activities and promotes students’ learning, health, wellbeing and sense of inclusion. This prevents problems from arising.

This development project was carried out in Spesia Vocational Collage and it was a part of a safety and communal learning environment project in years 2017 - 2018. It was funded by The Ministry of Education and Culture. The aim of this development project was to develop a training model to the welfare services in vocational education. The purpose was to develop tools and working models for planning and implementing the communal student welfare in the way that the students with special needs are considered and accessible learning environments are provided. The purpose was also to develop working methods for the early identification of problems and organization of required support in vocational education.

The action research was made during the further education course. Its outcome was a model for further education in which the education methods are applied from dialogical conversations. The model was planned to develop student welfare services in vocational education and training. The model can be applied to different kinds of expert organizations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste