Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alginaattijäljennösten ottaminen ja ortodonttisten kipsimallien valmistaminen: Opetusvideo

Nurmi, Tiina; Nylén, Immi (2019)

 
Avaa tiedosto
Nurmi_Nylen.pdf (1.182Mt)
Lataukset: 


Nurmi, Tiina
Nylén, Immi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817338
Tiivistelmä
Suun terveydenhuollossa ortodontian eli oikomishoidon työtehtäviä on jaettu uudelleen oikomishoidon työvoimavarojen lisäämiseksi ja hoitokustannuksien vähentämiseksi. Tämän vuoksi suuhygienistit voivat nykyään tehdä ortodontiaan liittyviä perustason työtehtäviä. Suuhygienistin toimenkuvaan voikin kuulua esimerkiksi alginaatti- ja purentajäljennösten ottaminen sekä ortodonttisten kipsimallien valmistaminen vastaanotolla.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo alginaatti- ja purentajäljennöksen ottamisesta sekä kipsimallien valmistuksesta ja tavoitteena oli luoda suuhygienistiopiskelijoiden ortodonttista osaamista kehittävä opetusmateriaali simulaatiotilanteessa tapahtuvaa opetusta varten Turun ammattikorkeakoulussa.

Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään alginaatti- ja purentajäljennöksiä sekä niiden ottamista suuhygienistin vastaanotolla. Osioissa kerrotaan myös alginaatin koostumuksesta, erilaisista alginaattijauheista, alginaattijäljennösten ottamisessa käytettävistä lusikoista sekä erilaisista purentavahoista. Lisäksi viitekehyksessä perehdytään ortodonttisten kipsimallien valamiseen ja hiomiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös videon käyttöä oppimateriaalina, hyvän opetusvideon kriteerejä sekä videon tekoprosessia. Videoiden on todettu tukevan monipuolista oppimista perinteisen opetuksen rinnalla.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on opetusvideo. Opetusvideolla demonstroidaan, miten jokainen työskentelyvaihe jäljennösten ottamisessa ja kipsimallien valmistamisessa tapahtuu tekstitystä ja kuvia apuna käyttäen. Video luovutetaan Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen käyttöön ja sitä voivat myös hyödyntää jo työelämässä olevat suuhygienistit YouTube –videopalvelun kautta.
 
In the field of oral health care the responsibilities of orthodontics’ work have been redistributed in order to gain more manpower in the field and to be more cost effective. That’s why today’s work of dental hygienist can include basic orthodontic procedures. It may include work tasks such as taking alginate and bite impressions and making orthodontic stonecasts at the dental clinic.

The purpose of the thesis was to produce educational video of taking alginate and bite impressions and making orthodontic stonecasts. The aim of the thesis was to create a training material for dental hygienist students to further their knowhow in orthodontic procedures. The video is meant to be used as a lerning material in simulation sessions at Turku University of Applied Sciences.

The theoretical framework of this bachelor’s thesis consists of instructions of taking alginate and bite impressions at the dental clinic. It also includes ‘alginate’s compositions’, ‘different types of alginate powders’, ‘trays used to take alginate impressions’ and ‘different type of bite impressions’. It also consists of ‘how to make stonecasts’ and ‘trimming of the model’. The theoretical framework also consists of ‘video’s use as educational material’, ‘criteria of good educational video’, and ‘the way to process educational video’. Videos have been proved to be supporting in diverse teachings as a compliment to traditional teaching methods.

The thesis was executed as functional thesis which output is educational video. The video demonstrates how each work steps of taking impressions and making stonecasts are proceeded. The video is made with the support of pictures and subtitles. The video can be used at Turku University of Applied Sciences and can also be accessed by graduated dental hygienists through YouTube.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste