Sosiaalipedagoginen hevostoiminta perheen arjen tukena
Noora, Huuskonen; Anna, Oikarinen (2019)
Noora, Huuskonen
Anna, Oikarinen
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka sosiaalipedagoginen hevostoiminta on vaikuttanut erityistyttöryhmässä toimivien lasten ja heidän perheidensä arkeen. Tutkimuksessa selvitettiin ryhmään osallistuvien lasten vanhempien näkökulmasta kuinka he ovat kokeneet hevostoiminnan vaikutukset lastensa arjessa. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu viidestä tytöstä, jotka ovat osallistuneet sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan pienryhmissä jo useamman vuoden ajan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineiston keruumenetelmänä toimi teemahaastattelun ja avoimen haastattelun välimuoto. Tutkimukseen osallistui viisi lasten vanhempaa. Haastattelut nauhoitettiin litterointia ja sisältöanalyysiä varten. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii erityisesti tutkimustulokset eläinavusteisesta toiminnasta lasten ja nuorten kuntoutuksen tukena sekä sosiaalipedagogiikan teoria. Lisäksi tärkeässä osassa on pienryhmätoiminnan merkitys erityislapsen kohdalla.
Tulokset osoittavat, että toiminnasta on ollut hyötyä lasten arjen hallintaan, ja toiminta on tukenut lasten kasvua. Pienryhmätoiminta ja talliympäristö ovat vahvistaneet lasten itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit kuten toiminnallisuus, yhteisöllisyys, vertaistuki ja elämyksellisyys toimivat erityislapsille voimauttavana tekijänä. Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta pienryhmissä voivat hyötyä lapset ja nuoret, joilla on haasteita esimerkiksi arjen hallinnassa, sosiaalisissa suhteissa, tunnetaidoissa, itsetunnossa tai toiminnanohjauksessa.
Eläinavusteisesta, tavoitteellisesta toiminnasta, tulisi saada lisää tutkimustietoa niin vanhemmille, sosiaalityön ja terveysalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille. Jatkotutkimusten kehityksessä voisi hyödyntää laajempaa kohderyhmää, ja ottaa huomioon vertailun vuoksi lasten ja nuorten haasteet ennen hevostoiminnan aloittamista.
Asiasanat: sosiaalipedagoginen hevostoiminta, eläinavusteinen toiminta, green care, sosiaalipedagogiikka, nuorten syrjäytymisen ehkäisy, erityislapsi koulussa.
Tulokset osoittavat, että toiminnasta on ollut hyötyä lasten arjen hallintaan, ja toiminta on tukenut lasten kasvua. Pienryhmätoiminta ja talliympäristö ovat vahvistaneet lasten itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja. Tutkimustulosten perusteella sosiaalipedagogiikan peruselementit kuten toiminnallisuus, yhteisöllisyys, vertaistuki ja elämyksellisyys toimivat erityislapsille voimauttavana tekijänä. Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta pienryhmissä voivat hyötyä lapset ja nuoret, joilla on haasteita esimerkiksi arjen hallinnassa, sosiaalisissa suhteissa, tunnetaidoissa, itsetunnossa tai toiminnanohjauksessa.
Eläinavusteisesta, tavoitteellisesta toiminnasta, tulisi saada lisää tutkimustietoa niin vanhemmille, sosiaalityön ja terveysalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille. Jatkotutkimusten kehityksessä voisi hyödyntää laajempaa kohderyhmää, ja ottaa huomioon vertailun vuoksi lasten ja nuorten haasteet ennen hevostoiminnan aloittamista.
Asiasanat: sosiaalipedagoginen hevostoiminta, eläinavusteinen toiminta, green care, sosiaalipedagogiikka, nuorten syrjäytymisen ehkäisy, erityislapsi koulussa.