Kehityskeskustelumallin kehittäminen työhyvinvoinnin näkökulmasta Case:Yritys X
Hildén, Miia (2019)
Hildén, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817328
Tiivistelmä
Yritysten jatkuva organisaation sekä liiketoiminnan kehittäminen on edellytys kannat-tavalle liiketoiminnalle. Jatkuvaa kehittämistyötä tarvitaan esimerkiksi kannattavuuden parantamiseksi, toimivan organisaation luomiseen tai toiminnan kehittämiseen. Kehit-tämisen tavoitteena on muutos, jolla tavoitellaan jotakin tehokkaampaa ja parempaa. Lähtökohtana voi olla toiminnan ongelmat tai halu luoda jotakin uutta.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää työhyvinvoinnin johtamista kohdeorga-nisaatiossa. Työn tavoitteena oli tuoda esille työhyvinvoinnin johtamisen välineenä käytettävän kehityskeskustelun käytön kehittämisehdotuksia sekä luoda uusi kehitys-keskustelumalli esimiesten työvälineeksi. Tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia ja sen eri osa-alueita, työhyvinvoinnin johtamista, kehityskeskusteluprosessia sekä kehi-tyskeskustelua.
Tutkimusmenetelminä kehittämishankkeessa käytettiin teema- ja palautehaastatteluja sekä pilotointia. Tavoitteena teemahaastatteluissa oli selvittää kohdeyrityksen työhy-vinvoinnin johtamisen sekä kehityskeskustelumallin ja sen käytön nykytila. Pilotoin-neissa sekä niiden jälkeen toteutetuissa palautehaastatteluissa selvitettiin teemahaas-tatteluissa saatujen tulosten pohjalta luotujen kehityskeskustelumallien toimivuutta.
Tutkimustuloksien perusteella työhyvinvoinnin johtamisessa kehityskeskusteluilla on suuri merkitys. Kehityskeskusteluilla on mahdollisuus luoda pohja esimies- alaissuh-teelle ja siinä vallitsevalle luottamukselle. Uuden kehittämishankeen yhteydessä kehi-tetyn toiminnallisen ryhmäkeskustelun pilotoinnin tulosten valossa toiminnallisuudella on positiivinen vaikutus kehityskeskustelujen vaikuttavuuteen työhyvinvoinnin johtami-sessa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää työhyvinvoinnin johtamista kohdeorga-nisaatiossa. Työn tavoitteena oli tuoda esille työhyvinvoinnin johtamisen välineenä käytettävän kehityskeskustelun käytön kehittämisehdotuksia sekä luoda uusi kehitys-keskustelumalli esimiesten työvälineeksi. Tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia ja sen eri osa-alueita, työhyvinvoinnin johtamista, kehityskeskusteluprosessia sekä kehi-tyskeskustelua.
Tutkimusmenetelminä kehittämishankkeessa käytettiin teema- ja palautehaastatteluja sekä pilotointia. Tavoitteena teemahaastatteluissa oli selvittää kohdeyrityksen työhy-vinvoinnin johtamisen sekä kehityskeskustelumallin ja sen käytön nykytila. Pilotoin-neissa sekä niiden jälkeen toteutetuissa palautehaastatteluissa selvitettiin teemahaas-tatteluissa saatujen tulosten pohjalta luotujen kehityskeskustelumallien toimivuutta.
Tutkimustuloksien perusteella työhyvinvoinnin johtamisessa kehityskeskusteluilla on suuri merkitys. Kehityskeskusteluilla on mahdollisuus luoda pohja esimies- alaissuh-teelle ja siinä vallitsevalle luottamukselle. Uuden kehittämishankeen yhteydessä kehi-tetyn toiminnallisen ryhmäkeskustelun pilotoinnin tulosten valossa toiminnallisuudella on positiivinen vaikutus kehityskeskustelujen vaikuttavuuteen työhyvinvoinnin johtami-sessa.