Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysten sponsorointi elektronisen urheilun lähetyksissä

Kaunonen, Sami; Lehto, Valtteri (2019)

Avaa tiedosto
Kaunonen_Sami_Lehto_Valtteri.pdf (467.6Kt)
Lataukset: 


Kaunonen, Sami
Lehto, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917369
Tiivistelmä
Sponsoreiden toteuttamasta viestinnästä elektronisen urheilun lähetyksissä ei ole juuri aikaisempia tutkimuksia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin selvittää, miten katsojat suhtautuvat yritysten sponsorointiin e-urheilun lähetyksissä.

Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluun valikoitui viisi e-urheilua seuraavaa henkilöä. Menetelmä valittiin sen vuoksi, että tutkimus keskittyy siihen, miten haastateltavat kokevat sponsoroinnin ja mainonnan kiinnostavuuden. Kyseisiä asioita ei voi mitata määrällisesti.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että e-urheilun lähetyksiä sponsoroivien yritysten viestintä on jo tällä hetkellä hyvällä mallilla, mutta myös kehittämisen varaa on. Muun muassa mielenkiintoisen sisällön tuottamisessa on parannettavaa. Verrattaessa teorian puolella käytyjä tutkimuksia sekä opinnäytetyön haastattelun vastauksia, huomattiin jonkin verran poikkeavuuksia. Vastauksista löytyi kuitenkin myös hyvin paljon yhteneviä mielipiteitä.

Haastattelututkimuksen perusteella e-urheilulähetysten sponsorointi näkyy katsojille lähetysten parantuneena laatuna ja sponsoroivien yritysten näkyvyyden lisääntymisenä. Katsojat pitivät yritysten tukea tärkeänä lajin kasvamisen kannalta ja erilaisten yritysten läsnäolo parantaa lajin imagoa, sekä tuo mielenkiintoista sisältöä katsojille. Kehitystarpeet koskivat lähetysten taukojen hyödyntämistä sponsoreiden luomalla sisällöllä.

E-urheilutapahtumien sponsorointiin mukaan haluavat yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyön tutkimustuloksia. Sponsoroinnin hyödyt tulee tietää, mutta yhtä tärkeää on osata hyödyntää e-urheilulähetysten erityispiirteet ja ymmärtää kuinka lajin fanit suhtautuvat sponsoroiviin yrityksiin.
 
There are not that many researches about sponsoring in e-sports broadcasts. The aim of this thesis was to find out how viewers see corporate sponsorship in e-sports broadcasts.

The study was conducted by interviewing five different people who follow e-sports. This method was chosen as the research focuses on how the e-sports followers experience advertisement and sponsoring in broadcasts at the moment. This cannot be measured by creating a quantitative survey.

The results show that companies who already sponsor e-sports broadcasts are already doing it well, but there are still some changes to be made. For example, creating more interesting content. When comparing the research in the theory and the answers of the interviewers there are some differences but also many common opinions.

Based on the interview survey, sponsorship of e-sports broadcasts is reflected in improved quality of broadcasts and increased visibility for sponsoring companies. Viewers considered the support of businesses important for the growth of e-sports, and the presence of different companies improves the image of the sport and brings interesting content to the audience. Sponsorship development needs concerned the use of broadcast breaks with content created by sponsors.

The companies wanting to become a sponsor of e-sports can benefit from the outcome of the thesis. It is important to know the benefits of the sponsoring but also to understand the characteristics of e-sports and how the fans deal with the sponsoring companies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste