Mentoring international and exchange students during their clinical placements : a guide for nurses
Brownie, Karoliina; Kuivala, Maiju; Olamba N'Djeka, Olivia (2019)
Brownie, Karoliina
Kuivala, Maiju
Olamba N'Djeka, Olivia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017404
Tiivistelmä
There is a clear need for guidelines on how to mentor international and exchange nursing students. Nurses, mentoring these students need practical tools to achieve a good, competent mentoring process and guidance on how to overcome common problems that arise during clinical placements.
The purpose of this thesis was to study which factors are hinder and support the mentoring of international and exchange students during their clinical placements, and what kind of problems arise during their clinical placements. The aim was to create a guide for nurses to support the mentoring process.
The study was conducted as a narrative literature review. We collected twenty-five sources from various databases and analyzed them using the content analysis method. The analysis provided clear, unanimous answers to our research questions.
According to our results, factors hindering the mentoring of international and exchange students were language barrier, cultural differences and mentor's complex role. Supporting factors were proper skills in language and communication, a competent mentor, supportive learning environment, and using various educational tools. Problems arising during international students' clinical placements were linguistic challenges, isolation and discrimination and cultural differences. Problems arising during exchange students' clinical placements were language barrier, difficulties adapting, and lack of information and orientation.
In conclusion, there was a clear need for this kind of study. This thesis and guide are useful for nurses who mentor international and exchange students, but it can also be useful for teachers, ward managers, international and exchange students, and student counselors. We hope that someone will study this topic further. Especially, more information about mentoring exchange students would be a great topic to research further. Kansainvälisten- ja vaihto-sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaukseen tarvitaan selkeitä suuntaviivoja. Hoitajat, jotka ohjaavat näitä opiskelijoita, tarvitsevat käytännöllisiä työkaluja saavuttaakseen hyvän, toimivan ohjaussuhteen, sekä ohjausta siihen, kuinka selviytyä yleisistä ongelmista, joita nousee kliinisten harjoitteluiden aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä asiat vaikeuttavat ja tukevat kansainvälisen- tai vaihto-opiskelijan kliinisen harjoittelun ohjaamista, sekä mitä ongelmia harjoitteluiden aikana tavallisesti nousee esiin. Tavoitteena oli tehdä opas sairaanhoitajille ohjaamisen tueksi.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Keräsimme kaksikymmentäviisi lähdettä useista eri tietokannoista ja teimme niiden pohjalta sisältöanalyysin. Analyysista saimme selkeät, yksimieliset vastaukset tutkimuskysymyksiimme.
Tutkimustulosten perusteella ohjaamista vaikeutti kielimuuri, kulttuurierot ja ohjaajan haastava rooli. Ohjaamista tuki hyvät kieli- ja kommunikaatiotaidot, pätevä ohjaaja, hyvä oppimisympäristö sekä monipuoliset opetusmenetelmät. Ongelmia kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun aikana olivat kieliongelmat, syrjintä sekä kulttuurierot. Vaihto-opiskelijoiden harjoittelun aikana esiin nousivat kielimuuri, sopeutumisvaikeudet sekä orientaation puute.
Tutkimuksemme pohjalta kävi ilmi, että toteuttamallemme tutkimukselle on tarvetta. Tämä opinnäytetyö sekä siihen liittyvä opas ovat hyödyllisiä niin kansainvälisiä ja vaihto-opiskelijoita ohjaaville sairaanhoitajille kuin opettajille, osastonhoitajille, opiskelijoille ja opinto-ohjaajille. Toivomme, että tästä aiheesta tehdään lisää tutkimusta lähiaikoina. Erityisesti vaihtoopiskelijoiden ohjaamiseen liittyvä tutkimus olisi hyödyllinen.
The purpose of this thesis was to study which factors are hinder and support the mentoring of international and exchange students during their clinical placements, and what kind of problems arise during their clinical placements. The aim was to create a guide for nurses to support the mentoring process.
The study was conducted as a narrative literature review. We collected twenty-five sources from various databases and analyzed them using the content analysis method. The analysis provided clear, unanimous answers to our research questions.
According to our results, factors hindering the mentoring of international and exchange students were language barrier, cultural differences and mentor's complex role. Supporting factors were proper skills in language and communication, a competent mentor, supportive learning environment, and using various educational tools. Problems arising during international students' clinical placements were linguistic challenges, isolation and discrimination and cultural differences. Problems arising during exchange students' clinical placements were language barrier, difficulties adapting, and lack of information and orientation.
In conclusion, there was a clear need for this kind of study. This thesis and guide are useful for nurses who mentor international and exchange students, but it can also be useful for teachers, ward managers, international and exchange students, and student counselors. We hope that someone will study this topic further. Especially, more information about mentoring exchange students would be a great topic to research further.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä asiat vaikeuttavat ja tukevat kansainvälisen- tai vaihto-opiskelijan kliinisen harjoittelun ohjaamista, sekä mitä ongelmia harjoitteluiden aikana tavallisesti nousee esiin. Tavoitteena oli tehdä opas sairaanhoitajille ohjaamisen tueksi.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Keräsimme kaksikymmentäviisi lähdettä useista eri tietokannoista ja teimme niiden pohjalta sisältöanalyysin. Analyysista saimme selkeät, yksimieliset vastaukset tutkimuskysymyksiimme.
Tutkimustulosten perusteella ohjaamista vaikeutti kielimuuri, kulttuurierot ja ohjaajan haastava rooli. Ohjaamista tuki hyvät kieli- ja kommunikaatiotaidot, pätevä ohjaaja, hyvä oppimisympäristö sekä monipuoliset opetusmenetelmät. Ongelmia kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun aikana olivat kieliongelmat, syrjintä sekä kulttuurierot. Vaihto-opiskelijoiden harjoittelun aikana esiin nousivat kielimuuri, sopeutumisvaikeudet sekä orientaation puute.
Tutkimuksemme pohjalta kävi ilmi, että toteuttamallemme tutkimukselle on tarvetta. Tämä opinnäytetyö sekä siihen liittyvä opas ovat hyödyllisiä niin kansainvälisiä ja vaihto-opiskelijoita ohjaaville sairaanhoitajille kuin opettajille, osastonhoitajille, opiskelijoille ja opinto-ohjaajille. Toivomme, että tästä aiheesta tehdään lisää tutkimusta lähiaikoina. Erityisesti vaihtoopiskelijoiden ohjaamiseen liittyvä tutkimus olisi hyödyllinen.