Markkinointiviestintä Centria-ammattikorkeakoulussa
Tolonen, Jonna (2019)
Tolonen, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417510
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mistä Centria-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat saaneet tietoa Centria-ammattikorkeakoulusta ja mikä markkinointiviestinnän kanava tavoittaa heidät parhaiten. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, mihin kanavaan Centria-ammattikorkeakoulun kannattaa jatkossa suunnata markkinointiviestintäänsä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, mikä sai ensimmäisen vuoden opiskelijat hakeutumaan Centria-ammattikorkeakouluun ja millainen sisältö digimarkkinoinnissa kiinnittää heidän huomionsa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sekä perinteistä markkinointiviestintää että nykyaikaista digitaalista markkinointiviestintää ja niiden kanavia, osa-alueita, tavoitteita ja toimintatapoja. Lähdemateriaalina käytettiin suomalaista alan kirjallisuutta sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyössä tehtiin aiheeseen liittyvä kyselytutkimus, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Vastausten perusteella saatiin vastaukset tutkimusongelmiin. Centria-ammattikorkeakoulun kannattaa jatkaa markkinointiviestinnän toteuttamista samoilla linjoilla kuin tähänkin asti, panostamalla verkkosivuihin, Facebook-sivustoon ja Instagramiin, koska niissä kohderyhmä on.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sekä perinteistä markkinointiviestintää että nykyaikaista digitaalista markkinointiviestintää ja niiden kanavia, osa-alueita, tavoitteita ja toimintatapoja. Lähdemateriaalina käytettiin suomalaista alan kirjallisuutta sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyössä tehtiin aiheeseen liittyvä kyselytutkimus, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla laaditulla kyselylomakkeella, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Vastausten perusteella saatiin vastaukset tutkimusongelmiin. Centria-ammattikorkeakoulun kannattaa jatkaa markkinointiviestinnän toteuttamista samoilla linjoilla kuin tähänkin asti, panostamalla verkkosivuihin, Facebook-sivustoon ja Instagramiin, koska niissä kohderyhmä on.