Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Parkinsonliitto: vertaistuki sopeutumisvalmennuksen jälkeen : vertaistuen pysyvyys ja sen muodot kuusi kuukautta kurssin jälkeen

Kaste, Paula; Krokberg, Teija (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Paula & Teija.pdf (351.5Kt)
Lataukset: 


Kaste, Paula
Krokberg, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062517530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla Parkinsonliiton verkko- ja lähikurssille osallistuneiden henkilöiden kokemuksia vertaistuen jatkuvuudesta ja sen eri muodoista puoli vuotta kurssin päättymisen jälkeen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Parkinsonliiton sekä Turun ammattikorkeakoulun kanssa ja se on osa Verkkosova II-hanketta, jota rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).

Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on tuottaa sairastuneelle sekä hänen läheisilleen tietoa sairaudesta ja sen hoidosta. Kurssit järjestetään yleisimmin ryhmämuotoisena joko lähi- tai verkkokursseina. Vertaistuki on henkistä tukea, jota voidaan toteuttaa myös fyysisen toiminnan yhteydessä.

Tutkimukseen valittiin yhdeksälle verkkokurssille ja seitsemälle vastaaville lähikursseille osallistuneet henkilöt, joita oli yhteensä 110. Verkkokurssille osallistuneista tutkimukseen valikoitui 57 ja lähikurssille osallistuneista 53. Tutkimus toteutettiin sähköisenä survey-kyselynä, joka sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen valikoitui kolme monivalintakysymystä ja yksi avoin kysymys. Aineisto oli valmiiksi kerättyä ja se analysoitiin monivalintakysymysten kohdalla määrällisellä analysoinnilla tilastollisesti ja avoimen kysymyksen kohdalla sisällön analyysillä.

Tuloksista ilmeni, että verkkokurssille osallistuneet henkilöt olivat hieman lähikurssilaisia aktiivisempia yhteydenpidossa muihin kurssilaisiin, kerho- tai yhdistystoimintaan osallistumisessa. Verkkokurssilaiset kokivat saavansa vertaistukea lähikurssilaisia useammin. Kaikista avoimeen kysymykseen vastanneista suurin osa koki saavansa vertaistukea kerho- tai yhdistystoiminnasta.

The purpose for this thesis was to compare the experiences with persons who have participated in Finnish Parkinson Associations network- or residential courses peer supports continuity and its different forms six months after the course have ended. The study is carried out in cooperation together with Finnish Parkinson association and Turku university of applied sciences and it’s a part of Verkkosova II-project which is funded by funding Centre for social welfare and health organizations (STEA).

The goal for adaption training courses is to provide knowledge from the disease and its maintenance. Courses are generally arranged in group form either network- or residential courses. Peer support is psychological support which can be carried out also in touch with physical activity.

To this study participated 11 persons from nine network courses and seven residential courses. From network course was selected 57 persons and from residential course 53. The study was carried out as electronic survey-inquiry which included both multiple choice and open questions. Three multiple choice question and one open question was chosen for this study. Materials were already collected and were analyzed with quantitative analysis statistically in multiple choice questions and contents analysis in open question.

Results revealed that persons who attended to network course were slightly more active for communication with other course participants and involved in club- or association activity than the persons who attended residential course. Persons from the network course also experienced getting peer support more often. The majority of persons who answered to open question experienced getting peer support from club- or association activity.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste