Päihdetyön opiskelumateriaalin kehittäminen sosionomiopiskelijoille
Kuusinen, Jasmin; Laitinen, Tiina (2019)
Kuusinen, Jasmin
Laitinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062517532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062517532
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotettiin opiskelumateriaalia päihde- ja kriminaalityön opintojaksolle päihdetyön osuudelle sosionomiopiskelijoille. Toimeksiantaja oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Tavoitteena oli tuottaa sosionomiopiskelijoille opiskelumateriaalia päihdetyöstä. Tarkoituksena oli tuottaa materiaalia, joka vastaisi mahdollisimman hyvin sosionomin päihdetyön osaamisen tarpeeseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin tuotekehityksen menetelmällä. Kehittämistyötä varten kerättiin aineistoa. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla päihdetyötä tekeviltä sosionomeilta. Tarkoituksena oli saada sosiaalialan ammattilaisilta ajankohtaista tietoa päihdetyöstä ja päihdetyön osaamisesta. Lisäksi opinnäytetyössä kerättiin palautetta sosionomiopiskelijoilta tämän hetkisestä päihde- ja kriminaalityön opintojaksosta päihdetyön osuudesta käyttäen Kuusi ajatteluhattua -menetelmää. Palautteen tarkoituksena oli saada selville, mitä mieltä opiskelijat olivat tämän hetkisestä opiskelumateriaalista ja millaista osaamista opiskelijat jäivät kaipaamaan.
Tuotoksena syntyi opiskelumateriaalia opiskelijoiden palautteen ja päihdetyössä työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten haastattelujen pohjalta. Kaikki opiskelumateriaali on suunniteltu sovellettavaksi sekä lähiopetukseen että itsenäiseen suoritustapaa varten. Opiskelumateriaali sisältää neljä oppimistehtävää ja PowerPoint-esityksiä. Lisäksi se sisältää myös muuta internet- ja kirjallisuusmateriaalia, joita opiskelijoiden on mahdollista hyödyntää opintojaksolla.
Aineiston analyysin perusteella opiskelumateriaalin aiheiksi nousivat opiskelijapalautteesta ehkäisevä päihdetyö ja päihdehuollon palvelujärjestelmä. Sosiaalialan ammattilaisten haastatteluista nousi opiskelumateriaalin aiheiksi asiakkaan kohtaaminen, sosiaalialan arvot, päihdepalvelujärjestelmä, nuorten päihteidenkäyttö, huumeiden yleisyys yhteiskunnallisuus päihderiippuvuuden syntymisessä, menetelmällinen osaaminen ja asiakkaiden moniongelmaisuus.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin tuotekehityksen menetelmällä. Kehittämistyötä varten kerättiin aineistoa. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla päihdetyötä tekeviltä sosionomeilta. Tarkoituksena oli saada sosiaalialan ammattilaisilta ajankohtaista tietoa päihdetyöstä ja päihdetyön osaamisesta. Lisäksi opinnäytetyössä kerättiin palautetta sosionomiopiskelijoilta tämän hetkisestä päihde- ja kriminaalityön opintojaksosta päihdetyön osuudesta käyttäen Kuusi ajatteluhattua -menetelmää. Palautteen tarkoituksena oli saada selville, mitä mieltä opiskelijat olivat tämän hetkisestä opiskelumateriaalista ja millaista osaamista opiskelijat jäivät kaipaamaan.
Tuotoksena syntyi opiskelumateriaalia opiskelijoiden palautteen ja päihdetyössä työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten haastattelujen pohjalta. Kaikki opiskelumateriaali on suunniteltu sovellettavaksi sekä lähiopetukseen että itsenäiseen suoritustapaa varten. Opiskelumateriaali sisältää neljä oppimistehtävää ja PowerPoint-esityksiä. Lisäksi se sisältää myös muuta internet- ja kirjallisuusmateriaalia, joita opiskelijoiden on mahdollista hyödyntää opintojaksolla.
Aineiston analyysin perusteella opiskelumateriaalin aiheiksi nousivat opiskelijapalautteesta ehkäisevä päihdetyö ja päihdehuollon palvelujärjestelmä. Sosiaalialan ammattilaisten haastatteluista nousi opiskelumateriaalin aiheiksi asiakkaan kohtaaminen, sosiaalialan arvot, päihdepalvelujärjestelmä, nuorten päihteidenkäyttö, huumeiden yleisyys yhteiskunnallisuus päihderiippuvuuden syntymisessä, menetelmällinen osaaminen ja asiakkaiden moniongelmaisuus.