Tutkimus insinöörien rekrytoinnista
Perosvuo, Marko (2019)
Perosvuo, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717079
Tiivistelmä
Rekrytointitutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Insinööriliitto IL ry:lle ajantasaista tietoa suomalaisten työnantajien rekrytointeihin liittyvästä arvomaailmasta. Tietojen perusteella Insinööriliitto voi kehittää ylläpitämäänsä rekrytointikanavaa ja tarjota tukea työnhakuun urapolun eri vaiheissa oleville jäsenilleen.
Tutkimusongelman hahmottamiseksi tutkittiin ensin henkilöstöjohtamisen teoriaa rekrytointien näkökulmasta. Tarkentuneiden tutkimuskysymysten pohjalta suunniteltiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin internet kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin n. 700 suomalaiselle HR- henkilölle.
Insinööriliiton Työpaikkatori niminen ilmoituskanava ei pärjännyt kovin hyvin eri rekrytointikanavien vertailussa. Osa vastaajista ei tuntenut kanavaa lainkaan, mikä selittää osaltaan suosion vähäisyyttä. Palvelussa havaittiin myös puutteita, jotka vähentävät työnantajan kiinnostusta käyttää kanavaa ilmoitteluun avoimista työpaikoista. Tutkimus tuotti lisäksi tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat päätöksentekoon, kun uutta työntekijä valikoidaan hakijoiden joukosta.
Työnantajat toivovat työpaikkailmoitusten lukukerroista palautetta, jotta he osaavat arvioida, kuinka hyvin kukin ilmoitus on tavoittanut työnhakijoita. Julkaistun ilmoituksen toivotaan linkittyvän myös toisiin palveluihin, jotta ilmoitusta ei tarvitse julkaista monessa kanavassa erikseen. Työnhakijan tulee miettiä työpaikkaa hakiessaan, että mikä motivoi häntä hakemaan juuri tätä paikkaa ja ilmoittaa se myös hakuprosessin aikana. Tutkimuk-sen mukaan työnhakijan kiinnostus työnantajaa kohtaan on hyvä motivaation mittari. Työkokemuksen ja koulutuksen hankkiminen ei ole mahdollista hakuprosessin aikana, mutta työnhakijan oikea asenne voi olla ratkaiseva tekijä.
Tutkimusongelman hahmottamiseksi tutkittiin ensin henkilöstöjohtamisen teoriaa rekrytointien näkökulmasta. Tarkentuneiden tutkimuskysymysten pohjalta suunniteltiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin internet kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin n. 700 suomalaiselle HR- henkilölle.
Insinööriliiton Työpaikkatori niminen ilmoituskanava ei pärjännyt kovin hyvin eri rekrytointikanavien vertailussa. Osa vastaajista ei tuntenut kanavaa lainkaan, mikä selittää osaltaan suosion vähäisyyttä. Palvelussa havaittiin myös puutteita, jotka vähentävät työnantajan kiinnostusta käyttää kanavaa ilmoitteluun avoimista työpaikoista. Tutkimus tuotti lisäksi tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat päätöksentekoon, kun uutta työntekijä valikoidaan hakijoiden joukosta.
Työnantajat toivovat työpaikkailmoitusten lukukerroista palautetta, jotta he osaavat arvioida, kuinka hyvin kukin ilmoitus on tavoittanut työnhakijoita. Julkaistun ilmoituksen toivotaan linkittyvän myös toisiin palveluihin, jotta ilmoitusta ei tarvitse julkaista monessa kanavassa erikseen. Työnhakijan tulee miettiä työpaikkaa hakiessaan, että mikä motivoi häntä hakemaan juuri tätä paikkaa ja ilmoittaa se myös hakuprosessin aikana. Tutkimuk-sen mukaan työnhakijan kiinnostus työnantajaa kohtaan on hyvä motivaation mittari. Työkokemuksen ja koulutuksen hankkiminen ei ole mahdollista hakuprosessin aikana, mutta työnhakijan oikea asenne voi olla ratkaiseva tekijä.