Digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet
Pekki, Johanna (2018)
Pekki, Johanna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten Maalausliike Vainiomäki Oy voisi
markkinoida palveluitaan internetissä. Tutkimuskysymyksenä oli, mitkä eri
digitaalisen markkinoinnin kanavat kannatti valita. Kohderyhmäksi rajattiin
yli 30-vuotiaat oman asunnon omistajat. Yritys oli perinteinen maalaus- ja
pintakäsittelyalan perheyritys, joka perustettiin vuonna 1938. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2018 toiminnallisena tapaustutkimuksena, jossa
tietoa kerättiin kvalitatiivisesti teemahaastatteluina sekä alan kirjallisuutta
ja muita lähteitä hyödyntäen.
Opinnäytetyössä laadittiin katsaus pintakäsittelyalasta. Maalausliike Vainiomäki Oy:n markkina-alueesta, johon kuuluivat Lempäälä, Tampere ja muu Pirkanmaa. Teoreettinen viitekehys sisälsi osa-alueet digitalisaatiosta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta. Tärkeimpänä teoreettisena osiona käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri vaihtoehtoja. Riskienhallintaan liittyen tehtiin katsaus tietoturva-asioihin. Markkinoinnin
suunnittelun ja toteuttamisen helpottamiseksi laadittiin nykytilanteesta SWOT-analyysi yritysjohdon tueksi.
Tutkimustuloksista sekä teoreettisesta osasta saadun tiedon perusteella tehtiin johtopäätökset käyttöön otettavista markkinointikanavista. Tutkimustulosten mukaan kotisivuille päätettiin tehdä laajempi päivitys ja tarkistettiin hakukoneoptimointi. Sosiaalisen median kanavista valittiin Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn ja blogiyhteistyö. WhatsAppin käyttöä voitiin monipuolistaa. Eri kanavissa tuotiin esille yrityksen valokuvia, videoita, yhteistyökumppaneita ja asiakastarinoita. Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa, oli tarpeellinen ja työtä voitiin hyödyntää käytännön työelämässä.
markkinoida palveluitaan internetissä. Tutkimuskysymyksenä oli, mitkä eri
digitaalisen markkinoinnin kanavat kannatti valita. Kohderyhmäksi rajattiin
yli 30-vuotiaat oman asunnon omistajat. Yritys oli perinteinen maalaus- ja
pintakäsittelyalan perheyritys, joka perustettiin vuonna 1938. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2018 toiminnallisena tapaustutkimuksena, jossa
tietoa kerättiin kvalitatiivisesti teemahaastatteluina sekä alan kirjallisuutta
ja muita lähteitä hyödyntäen.
Opinnäytetyössä laadittiin katsaus pintakäsittelyalasta. Maalausliike Vainiomäki Oy:n markkina-alueesta, johon kuuluivat Lempäälä, Tampere ja muu Pirkanmaa. Teoreettinen viitekehys sisälsi osa-alueet digitalisaatiosta, palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta. Tärkeimpänä teoreettisena osiona käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri vaihtoehtoja. Riskienhallintaan liittyen tehtiin katsaus tietoturva-asioihin. Markkinoinnin
suunnittelun ja toteuttamisen helpottamiseksi laadittiin nykytilanteesta SWOT-analyysi yritysjohdon tueksi.
Tutkimustuloksista sekä teoreettisesta osasta saadun tiedon perusteella tehtiin johtopäätökset käyttöön otettavista markkinointikanavista. Tutkimustulosten mukaan kotisivuille päätettiin tehdä laajempi päivitys ja tarkistettiin hakukoneoptimointi. Sosiaalisen median kanavista valittiin Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn ja blogiyhteistyö. WhatsAppin käyttöä voitiin monipuolistaa. Eri kanavissa tuotiin esille yrityksen valokuvia, videoita, yhteistyökumppaneita ja asiakastarinoita. Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa, oli tarpeellinen ja työtä voitiin hyödyntää käytännön työelämässä.