Fysioterapeuttiopiskelijan valmiudet tutkimusassistenttina toimimiseen : koulutuksen antamat valmiudet ja tutkimustyön haasteet opiskelijalle
Pitkänen, Aura; Tulla, Ilona; Vatanen, Oula (2019)
Pitkänen, Aura
Tulla, Ilona
Vatanen, Oula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071117654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019071117654
Tiivistelmä
Fysioterapeuttikoulutus sisältää 30 opintopisteen edestä käytännön harjoitteluita, joiden sisällöt ovat valmiiksi määriteltyjä, kuten esimerkiksi kolmannen opiskeluvuoden neurologisen fysioterapian harjoittelu. Tämän lisäksi koulutusohjelma sisältää kaksi kliinistä harjoittelua, joiden sisällön opiskelija saa valita itse. Tämä antaa opiskelijalle mahdollisuuden valita, mistä fysioterapian erikoisalasta hän haluaa tietää ja kokea enemmän. Nämä kaksi valinnaista kliinistä harjoittelua voi esimerkiksi suorittaa toimien erinäköisissä asiantuntijatehtävissä, projekteissa ja tutkimuksissa. Yksi tämän opinnäytetyön tekijöistä suoritti valinnaisen kliinisen harjoittelun toimien tutkimusassistenttina satunnaistetussa kontrolloidussa tutkimuksessa.
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta lisätä opiskelijoiden tietoisuutta mahdollisuuksista toimia yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa erilaisissa tutkimuksissa ja projekteissa. Lisäksi sen tavoitteina olivat selvittää, millaista fysioterapian osaamista valinnaisten kliinisten harjoitteluiden suorittaminen tutkimusassistenttina vaatii ja tarjoaako Turun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelma riittävän laajan osaamisen opiskelijalle, jotta hän voi työskennellä ja toimia tutkimuksissa tutkimusassistenttina opintojensa aikana.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto perustuu opiskelijan kokemuksiin tämän toimiessa tutkimusassistenttina valinnaisen harjoittelunsa aikana. Opiskelija ylläpiti henkilökohtaista päiväkirjaa. Hänen kirjaamia kokemuksiaan reflektoitiin Suomen Fysioterapeuttien laatimaan fysioterapeutin ydinosaamiseen sekä Turun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelmaan ryhmälle PFYSIS16.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelija koki fysioterapeuttikoulutuksen Turun ammattikorkeakoulussa antavan tukevan tietopohjan, josta opiskelija voi soveltaa tutkimusassistentin työnkuvassa tarvittavaa osaamista. Tutkimusassistenttina suoritetun harjoittelun sisältö vastasi osaamiskompetensseja. Kokemusten analyysissa korostui myös harjoittelua suorittavan opiskelijan persoonan sekä sosiaalisten taitojen merkitys. Osaamisen kehittymiselle tutkimusassistenttina, mukautumiskyky ja joustavuus ovat perustavanlaatuisia tekijöitä opinnäytetyössä kuvatussa tutkimustyössä. Lisäksi tutkimusassistentin toimenkuvaa edeltävä kokemus ja jo suoritettu opintojen laajuus vaikuttavat tehtävästä suoriutumiseen. Physiotherapy student’s study programme includes three mandatory clinical practices worth 30 credits with pre-determined fields such as neurological physiotherapy. In addition, the study programme contains two clinical practices in which students can decide the content themselves, giving them a freedom of choice to specialize in fields they find interesting. These two clinical practices can be completed in various expert positions in different projects and studies. One of the writers of this thesis completed a clinical practice working as a research assistant in a randomized controlled study (BEE-RCT -Pelillistetty polven tekonivelkuntoutus).
This thesis was created from the need to increase the students’ awareness of the opportunities to complete clinical practices working in various projects. This way students can collaborate with actual employers of their field. The aim of this thesis was to find out what kind of physiotherapy skillset is required for completing clinical practices as a research assistant. In addition, the aim of this thesis was to find out if Turku University of Applied Sciences provides students with sufficient basis of knowledge to work in the research field completing clinical practices in the role of a research assistant during their studies.
The method of data collection in this thesis was participant observation. The data is based on the student’s experiences during her clinical practice as a research assistant. A personal journal was kept. The written experiences in the journal were used to reflect on Finland’s Physiotherapist’s competences of a physiotherapist and on the physiotherapy study plan of Turku University of Applied Sciences for PFYSIS16.
The results of the thesis implicate that the student felt that physiotherapy study program in Turku University of Applied Sciences gives a solid basis of knowledge to adapt. The clinical practice as a research assistant included assignments in every area of Finland’s Physiotherapist’s competences of a physiotherapist. However, the personality and social skills of the student completing a clinical practice are in a pivotal role. Adaptivity and flexibility are fundamental qualities required in people who work in described work and learning environment as researchers or research assistants. In addition, the amount of completed studies before working as a research assistant in clinical practice affect the student’s ability to complete the clinical practice in question.
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta lisätä opiskelijoiden tietoisuutta mahdollisuuksista toimia yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa erilaisissa tutkimuksissa ja projekteissa. Lisäksi sen tavoitteina olivat selvittää, millaista fysioterapian osaamista valinnaisten kliinisten harjoitteluiden suorittaminen tutkimusassistenttina vaatii ja tarjoaako Turun ammattikorkeakoulun fysioterapian koulutusohjelma riittävän laajan osaamisen opiskelijalle, jotta hän voi työskennellä ja toimia tutkimuksissa tutkimusassistenttina opintojensa aikana.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla. Aineisto perustuu opiskelijan kokemuksiin tämän toimiessa tutkimusassistenttina valinnaisen harjoittelunsa aikana. Opiskelija ylläpiti henkilökohtaista päiväkirjaa. Hänen kirjaamia kokemuksiaan reflektoitiin Suomen Fysioterapeuttien laatimaan fysioterapeutin ydinosaamiseen sekä Turun ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelmaan ryhmälle PFYSIS16.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opiskelija koki fysioterapeuttikoulutuksen Turun ammattikorkeakoulussa antavan tukevan tietopohjan, josta opiskelija voi soveltaa tutkimusassistentin työnkuvassa tarvittavaa osaamista. Tutkimusassistenttina suoritetun harjoittelun sisältö vastasi osaamiskompetensseja. Kokemusten analyysissa korostui myös harjoittelua suorittavan opiskelijan persoonan sekä sosiaalisten taitojen merkitys. Osaamisen kehittymiselle tutkimusassistenttina, mukautumiskyky ja joustavuus ovat perustavanlaatuisia tekijöitä opinnäytetyössä kuvatussa tutkimustyössä. Lisäksi tutkimusassistentin toimenkuvaa edeltävä kokemus ja jo suoritettu opintojen laajuus vaikuttavat tehtävästä suoriutumiseen.
This thesis was created from the need to increase the students’ awareness of the opportunities to complete clinical practices working in various projects. This way students can collaborate with actual employers of their field. The aim of this thesis was to find out what kind of physiotherapy skillset is required for completing clinical practices as a research assistant. In addition, the aim of this thesis was to find out if Turku University of Applied Sciences provides students with sufficient basis of knowledge to work in the research field completing clinical practices in the role of a research assistant during their studies.
The method of data collection in this thesis was participant observation. The data is based on the student’s experiences during her clinical practice as a research assistant. A personal journal was kept. The written experiences in the journal were used to reflect on Finland’s Physiotherapist’s competences of a physiotherapist and on the physiotherapy study plan of Turku University of Applied Sciences for PFYSIS16.
The results of the thesis implicate that the student felt that physiotherapy study program in Turku University of Applied Sciences gives a solid basis of knowledge to adapt. The clinical practice as a research assistant included assignments in every area of Finland’s Physiotherapist’s competences of a physiotherapist. However, the personality and social skills of the student completing a clinical practice are in a pivotal role. Adaptivity and flexibility are fundamental qualities required in people who work in described work and learning environment as researchers or research assistants. In addition, the amount of completed studies before working as a research assistant in clinical practice affect the student’s ability to complete the clinical practice in question.